Gå till innehåll

Bra eller dåligt?


Emvees

Rekommenderade inlägg

Svårt att säga ,men det blir lite gissning...

http://www.reeflex.net/tiere/2914_Hemigrapsus_sanguineus.htm

När krabbor växer så kan dom skifta i färg i viss mån, därav blir det ännu krångligare.

Det är dock ingen Cymo som man brukar kunna få med Acron ibland, det är dock en riktig pest om den kommer in i karet och inget jag skulle önska att nån annan fick vara med om.

Mina två tog mer än ett halvår att få ut, under tiden så friserade dom med jämna mellanrum all ny tillväx på acropororna så korallerna såg eländiga ut.

Det hela slutade med att jag fick spetsa dom med ett litet spjut, fällor och annat funkade inte...

Vill man ha krabbor som samlever och inte skadar korallerna så bör man hålla sig till Tetralia eller Trapezia arterna för acron, Porslinskrabbor för anemoner eller en Lybia Tesselata som är allmänt trevlig.

Det gemensamma för dessa krabbor är att dom är blanka i skalet och har klara färger...

Får man en krabba meden korall så söker den antingen skydd eller mat där, då får man försöka klura ut hur det ligger till.

Ett tipps är att kolla på klorna, växtätare har oftast plattor på sina klospetsar för att lättare plocka alger etc varpå dom gör en del nytta.

Det man dock bör ta i beaktan är att krabbor är opportunister, speciellt när det börjar bli kärvt med mat så duger det mesta(snäckor brukar få sätta livet till ibland även om det finns annat).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för tipset. Tror jag drar igång mitt lilla Dymax iq5 imorgon. Får gå ut på jakt imorgon känner jag. Så får man lära lilla fröken ta hand om något iaf. :-) jag har juh så svårt att ta dö på djur sådär , men ställer han till problem så får han garanterat flytta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...