Gå till innehåll

Mc500 deltec


Liljegren87

Rekommenderade inlägg

Hejsan köpte ett beg rsm 250 förra veckan och har haft lite problem med microbubblor. Har märkt att dom kommer från skummaren men bara när jag inte har helt öppet i luftskruven. Problemet blir ju så klart att om jag har skruven öppen så skummaren den över på två sekunder även när koppen är högst upp. Så om nån vet vad man kan göra åt det får gärna hjälpa mig. Har försökt med filtermatta innan cirkulations pumpen men hjälper inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skruven skall stå på ca kl 14:00, alltså inte helt öppen som du redan konstaterat. Det skall ju vara en filtermatta inne i skummaren där vattnet går ut, den har du väl på plats? Skummaren är ju tillverkad så den skall höjas/sänkas till en viss nivå i förhållande till vattenytan, har du rätt där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt eller lågt jag har koppen varierar under veckan. Om jag t ex skall dosera UltraMin S så måste jag dra upp koppen så mycket jag kan, annars skummar det över direkt. Ibland får den fnatt bara jag fyller på osmosvatten, ibland när jag matar med något speciellt, det där är lite nyckfullt. Kanske skall du prova med en annan typ av filtermatta i skummaren också, de finns ju i olika fin/grovhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men det kommer inga microbubblor ut från din skummare? Provade lite nu och skulle ja kunna stänga bakre locket så kan ja inte ha skruven alls mkt uppe svämmar över på en gång. Fast klart att det skummar mer när man hade i mkt nytt vatten samt rätt mkt kran vatten. Men skulle vara skönt att få den att skumma bra så man kan gå vidare till att få allt levande att funka bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer då och då att jag tycker att jag har mycket mikrobubblor men jag har nog aldrig fattat varför. Men generellt så tycker jag inte att det är något problem. När du gjort en justering så låt det gå några dagar innan du justerar igen om det inte blev bra. Justerar du hela tiden så blir det svårt att hitta den rätta inställningen hos just dig. Har du någon manual till skummaren? Om inte så kan du ladda ner en från nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde faktiskt förra ägaren och frågade hur han hade lyckats och han berätta att han hade fullt öppet hela tiden.

Och gav mig tipset att sätta en slang i hålet på skummar locket och skapa en hävert effekt ner till en hink som man hade i skåpet och att skummaren skulle senare lugna ner sig. Detta är tredje dagen jag har haft detta, och idag prova jag att ta bort slangen och görs rent skummarkoppen och när jag satte ner den var faktiskt skummaren lugnare så nu om jag har koppen längst upp så tar det i alla fall ett tag innan den är full men jag känner mig rätt nöjd att det går åt rätt håll så hoppas att det går mer åt rätt håll. Ville skriva detta som tack till dig som gav mig tipset och nämna detta om nån mer har haft detta problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

jag har oxå köpt red sea max 250 förra veckan med MC500 deltec, jag hade oxå problem med vilken nivå jag ska ha den.

det finns ett markering på skummaren om max vatten nivå, lägg nåt under skummaren så att markeringen hamnar över vattennivå, jag blev tvungen att sänka vatten nivån lite under den svarta listen så att jag ser vågorna på ytan, annars måste jag höja skummaren över luckan eller göra hål på luckan som en man har gjort här på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=mC3BQ_gBr4s han har öppnat för mycket luft tycker jag kl13. du ska ha den som jag kl14 och skummarkoppen så högt du kan.

nu fungerar skummaren bra hos mig...

hoppas det går bra.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej ja jag kollade på den där videon med känns ju lite så där att göra hål i plasten:) men jag förstår hur du menar med att sänka nivån tänkte samma men ska få igång osmolatorn ordentligt innan ja höjer ytavrinningen. Ska stängs igen lite snart vill bara köra ut lite mer skit innan för det verkar göra lite nytta ändå med fullt ös:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...