Gå till innehåll

Hur fortsätter jag efter uppstart?


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag startade upp mitt 500 l i söndags. Det har alltså gått drygt två dygn.

Min LS har legat i ett annat akvarium i förvaring i ca två månader med skummare och sparsamt med ljus (3 timmar/dag). Var lite liv där nu när jag flyttade över. Jag spolade av LS lite lätt när jag flyttade dem.

Vid uppstart har jag använt 50 l vatten från ett aktivt kar och ca 20-25 l från mitt förvaringskar. Dvs 70-75 liter totalt.

Första dygnet så skummade skummaren av exakt 1,5 liter och sedan har det näst intill avstannat.

Jag har ett fosfatfilter inkopplad samt nitratfilter ADN 75 på uppstart sedan då i söndags.

Igår vid lunchtid slängde jag i en fryst räcka för att belasta akvariet.

Testat att köra med lite ljus idag (2*39 W T5) och ser ingen tendens till bubblor på LS.

Mina vatten värden då efter två dygn är (Glöm inte att kanske 15 % vatten var från aktiva akvarier).

Nitrit 0,05

Nitrate 3,5

Fosfat ej mätbar pga av låg nivå. (förmodar att filtret gör nytta :-D).

Jag har använt Osmos och silikatfilter. Tyvärr har jag fått med en del silikat från kranvatten i UV efter testkörning och troligtvis lite från det gamla akvarievatten. Värdet ligger på 2,5 :-(. Har inte en tillstymelse till blått i prov från osmos/silikatfilter så det var en liten miss.

Frågan är hur jag gör med ljus. Skall jag låta T5:orna vara på några timmar/dag? I så fall hur länge och skall det stegras dag från dag? Jag har ju lite liv på LS som behöver Ljus samt att jag redan ser lite småliv i akvariet. Bla något som ser ut som loppor, små sniglar, worms, rörmaskar och små anemoner.

Hur är det med MH. När är det lämpat att försiktigt starta upp den. Skall jag göra det i samband med jag följer något vattenvärde?

Hur ofta bör jag ta prov nu i uppstart för att följa akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara ett råd. Vänta med belysning till nitrat är 0 eller så nära 0 som möjligt.Att skummaren inte skummar beror på att du inte har någon belastning ännu. Ta nitrat, Kalcium, magnesium, KH, Fosfatprov en gång i veckan.

Menar du inte nitrit? Nitrat skall väl ligga mellan 10-20?

Glömde:

KH är 8 och PH 8,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 17 fiskar i ett 325 l kar förresten. Med lägre belastning (färre fiskar/större kar) skall nitrat på omätbara nivåer inte vara så stora problem. Hade tidigare 2,5 ppm i nitrat men bytte grovfilter/mekaniskt filter och genast (på en vecka) föll nitrat till ca 1,0. Hoppas komma ned ytterligare i nitrat (0,2 - 0,5).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du med nitratfilter så borde det absolut vara nära ett eller mindre. Det är nog vid uppstarten av filtret de instruktionerna gäller. Men det borde vara att man ökar flödet genom filtret om nitrathalten är lägre.

Från anvisningen.

"After one week you can measure nitrate and nitrite concentration. Both substances should shold be at zero. never increase the incoming water if nitrate or nitrite are in outlet water. if both values are at zero you can increase the water inlet flow - e.g two drops per second. If nitrate or nitrite are more than zero please wait another week.

manualen finns att tillgå på:

http://www.aquacare.de/download/anleit/b-adn2.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst instruktionerna (manualen). Det enda som verkar konstigt är "... The best concentration of nitrate is 10 to 20 mg/l (ppm)..." och "...If too much nitrate is in the aquarium you can increase the water flow. If too less nitrate is in the aquarium you should decrease the water flow..."

Det borde vara tvärt om. Om bakterierna inte får nog mycket nitrat kan de börja bilda svavelväte (luktar ruttna ägg). De börjar bryta ner sulfat istället för nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag har uppfattat det då skall det vara noll ut ur filtret och är det för lågt värde i akvariet så skall flödet ut ur filtret minskas och vid behov så minskar man mängden svavelkulor i filtret vilket gör att man få ett mindre effektivt filter. Jag har startat med ca 1/3 svavelkulor för att få en effektivare start.

Sedan en fråga... om man siktar på ett nå noll i akvariet så borde det innebära att det blir för lite näring till bakterierna i filtret och det börjar lukta apa då oxå?

Står i o f att luktar utgående vatten illa så skall man filtrera i aktivt kol innan det går i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noll nitrit och noll nitrat ur filtret då är det inkört. Med lågt nitrat kan man minska mängden svavelkulor. Jag har förresten ett metanolnitratfilter men principen är den samma. http://www.advancedaquarist.com/issues/august2003/chem.htm

Läs denna artikel också. Du kan använda babelfish för att översätta till engelska: http://www.lars-sebralla.de/wodkafilter_bau01.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står tyvärr inte nivån. Funderar på om det skall ner till noll som ni säger eller om det skall ligga på 10-20 :-/

Nitrat inte ju direkt farligt för livet men är näring till alger. Nitrit däremot är farligt och skall hållas kort... vilket normalt väl inte brukar vara något problem i etetablerat akvarium då det snabbt omvandlas till nitrat.

Som en parantes kan jag säga att grabbens sötvatten var nitraten uppe i ca 50 men nitrit fanns det inte en tillstymelse till enligt test.

Men kan vi gå tillbaka till lyse?

Ställde fråga om det i början. Anledning till att man håller nere ljus är väl för att minska alger tills det börjar stabiliseras eller finns det andra anledningar?

Bör man inte ha på lite ljus för att hjälpa uppstart?

Läst från andra topic att första som händer vid algtillväxt är att det börjar bubbla ur LS när man slår på ljus. Jag har testat både med T5 och MH men inte en bubbla kommer ur LS. LS har då legat i förvaringskar i par månader hos mig och jag tycker att jag borde ha fått viss balans på dem nu. Hade där viss algtillväxt med gröna,bruna och röda trådalger. Ca 5 mm på några stenar. Inga brunalger. Rödalgerna har faktiskt minskat till ca hälften efter två dagar i stora karet fast jag körde hela gårdagen med T5 (har stängt av idag).

Då LS har legat i förvaring med 3 h ljus /dygn då i par månader och jag har hällt i antal liter inkört akvarievatten så funderar jag på om jag inte skall ha på lite ljus från T5:an början. Ljuset måste väl vara en viktig faktor även i uppstarten och bör kopplas in i rätt tidpunkt.

Sötvatten så sa man i alla fall för 10 år sedan (när jag höll på) att bruna alger= för lite ljus och gröna = för mycket och där har jag alltid dragit på ljus med än gång samt planterat in fisk redan efter någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...