Gå till innehåll

Sjögurka (Holothuria tubulosa) - beteende


Colan

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra om någon har erfarenheter av Holothuria tubulosa

Holothuria_tubulosa_Lefkada09_7769.JPG

Vet inte om det gäller endast denna art eller generellt för sjögurkor, men det här hände...

Igår kväll ser jag något i mörkret i akvariet som jag inte känner igen, det är min sjögurka som klättrat upp högst upp på en sten och sträcker upp hela kroppen i vattnet (ca 17-20 cm).

Jag tar fram mobilen och sätter på belysning för att se vad den gör, den sträcker sig och det ser ut som den försöker nå en av steamerpumparna. Efter ett tag ser jag att den ifrån "mittenhornet" på huvudet släpper ut en vit smal strimma med något. Denna art är giftig om den angrips men då släps allt en annan väg och

oftast rött. Det här såg mer ut som någon form av försök till parningslek, står fortfarande ovetande efter antal timmars googlande.

stockfresh_id1222770_eefd92.jpg

Ska försöka få upp videon, även om kvalitén är dålig så kanske man kan urskilja strimman.

ps. för säkerhetsskull bytte jag aktivt-kol i morse.

Tack på förhand.

Edit: hittade en klockren bild på beteendet och orsaken :D - postar inlägget utifall någon annan råkar ut för liknande beteende.

http://www.ugr.es/~zool_bae/vol16/ReprintZoo-9Ocana.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...