Gå till innehåll

Fel mått


Davidm

Rekommenderade inlägg

Undrar bara om det finns någon mer därute som har blivit lurad på måtten på karet? jag upptäckte detta när jag byggde min nya bänk. Försäljaren hade sagt att karet vat ett 112L med måtten 70x40x40. När jag sedan gjorde iordning skivan där karet ska stå märkte jag när jag sedan ställde karet att skivan var för stor! När jag sedan mätte karet visade det sig att det bara var 70x38x36=96L, även att det bara rör sig om ett par cm så blir ju ändå volymen nästan 20L mindre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mått på mitt tänkta salt kar (fotfarande i inköp stadie) stämde precis 110*45*50, om man mäter på utsidan så blir det ca 247l. Räknar man bort tjocklek på glaset och ett par centimeter från överkanten blir det ca 215l istället:smiley5:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Undrar bara om det finns någon mer därute som har blivit lurad på måtten på karet? jag upptäckte detta när jag byggde min nya bänk. Försäljaren hade sagt att karet vat ett 112L med måtten 70x40x40. När jag sedan gjorde iordning skivan där karet ska stå märkte jag när jag sedan ställde karet att skivan var för stor! När jag sedan mätte karet visade det sig att det bara var 70x38x36=96L, även att det bara rör sig om ett par cm så blir ju ändå volymen nästan 20L mindre!

Hade du tydligt sagt att du skylle bygga en möbel till akvariet? Har du lämnat in en ritning så ska du givetvis ha ett nytt kar! Men om du bara hastigt frågade och inte poängterade vikten av dom exakta måtten blir det knepigare... Sådant försäkrar man sig ju om innan man börjar bygga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, karet köpte jag för ca 2 år sedan och den nya möbeln byggde jag klart för två dagar sedan, innan så var karet på en möbel med en ytskiva på 60cm så då såg man det inte lika tydligt. Men det är ju inget man kan göra åt saken nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Nej då var det helt enkelt bara klantigt att inte mäta först....? Att inte mäta eller slarv mäta kan kosta många byggtimmar!

Att akvarier inte stämmer med angivet antal liter är vanligt, man avrundar helt enkelt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
alltid lika snäll noname..

Min GODHET går inte att ta miste på :smiley17: Hmmm nej jag kanske formulerar mig på ett dåligt sätt ibland... Det är aldrig min mening att vara elak!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Klart det var klantigt, men man måste väl endå kunna lita på handlarna eller?

Tyvärr är det inte alltid så... Om man beställer efter en specifik ritning så ska måtten givetvis stämma! Annars får man nog allt mäta själv eller be handlaren kontrollmäta exakt om man vill vara säker. Det finns massor av saker som aldrig håller rätt mått inte ens från tillverkare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ett 375 liters akvarium men fick hem ett 310 liters märkte inget på en månad och då var det både vatten och fisk i karet. Satt och tittade lite och tyckte det såg litet ut och jaja men, helt fel. Klantigt av mig, eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...