Gå till innehåll

Sandvändare och mandarin?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Håller på och planerar för fullt för min debut in i saltvärlden. Tanken är att köra mestadels koraller i karet med några fiskar för lite rörelse är ju alltid roligt.

I mitt sötvattens akvarium som jag har nu så har jag jordätare som hela dagarna silar sanden i jakt på föda och då håller den ren och fin. Gillar deras beteende och just att de underhåller sanden så tanken är då att ha en sandvändare i saltkaret med, för beteende och för de håller sanden i ordning, tex en Valenciennea sexguttata. Men kommer man då kunna introducera en mandarin senare eller äter sandvändaren samma sorts småkryp så det inte kommer finnas mat kvar, eller är det så att mandarinen bara letar bland stenarna och sandvändarna bara i sanden?

Tacksam för svar och/eller förslag som kanske funkar bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag skulle säga inte skaffa en mandarin till ettvkar på 180 liter. En mandarin finner sin föda i revet och ett rev i ett 180 liters kar är för litet om inte mandarinen har lärt sig att äta frysmat. Det är inte alla mandariner som gör det.

Men i övrigt så går det hur bra som hälst att hålla mandariner och sandvändare i samma kar.

Det kan vara så att en sandvändare också kan få svårt att hitta tillfälligt med mat i ett kar på 180 liter men det går lätt att lära dom att äta frysmat.. Jag hade en sandvändare som inte tog nån mat i vattnet så ja la ner en kub frysmat under sanden då och då och tillslut kom den på att det va samma mat som flög runt i vattnet som låg under sanden..

//johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får tacka för mat tipsen till sandvändaren också. :)

Teknik så är jag väll inte helt klar än på vad jag "behöver" egentligen.

Men en Bubble magus NAC7 skummare, en fosfat reaktor, 2st ställbara streamer pumpar bara för att nörda in lite på teknik. Tanken är sedan att köra Baling metoden.

Belysningen blir till att börja med 4x39w T5-rör med måsevinge reflektorer, bara för jag har sådana över. Men senare när man har lite mer pengar igen tänkte jag uppgradera till LED.

Inriktning blir mjukisar och lite LPS till att börja med i alla fall, tror jag...

Tänkte dra igång en projekt tråd här senare när jag kommer igång för att kunna få lite guidning då. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...