AffeAlien Postat 17 december 2012 Författare Postat 17 december 2012 Lät som en bra deal. Hör av mig på PM
ormet Postat 18 december 2012 Postat 18 december 2012 Gillar skejpen skarpt! :thumbup:/sent from phone
Guest Postat 18 december 2012 Postat 18 december 2012 Min på fyllning är 25Ldunk upponer fuller tills det når dunkens öppning och när det sjunker ungen så bubblar det till och vipps är det någon 1/2 DL i karetFint det är jag har 30ggr vattenvolym i cirkulation och tycker det är för lite Skillnad emot Diskus karet där är det typ 3ggr cirkulation heheheheDock rer det sig på elräkningen med värmare:P
AffeAlien Postat 19 december 2012 Författare Postat 19 december 2012 Min på fyllning är 25Ldunk upponer fuller tills det når dunkens öppning och när det sjunker ungen så bubblar det till och vipps är det någon 1/2 DL i karetFint det är jag har 30ggr vattenvolym i cirkulation och tycker det är för lite Skillnad emot Diskus karet där är det typ 3ggr cirkulation heheheheDock rer det sig på elräkningen med värmare:PFörstod inte riktigt det där med dunken... Men nu är det bestämt att det blir en resa till Triton på fredag och köpa städare och en osmolator så jag slipper fylla för hand vare dag.
Guest Postat 19 december 2012 Postat 19 december 2012 Blir ett vacuum i dunken och när vattenytan sjunker så sugs luft in och vatten ut fungerar strålande här Lycka till vet ju hur väl du gör saker i sötvatten // Dev som du nog känner mig mer som
AffeAlien Postat 21 december 2012 Författare Postat 21 december 2012 Blir ett vacuum i dunken och när vattenytan sjunker så sugs luft in och vatten ut fungerar strålande här Lycka till vet ju hur väl du gör saker i sötvatten // Dev som du nog känner mig mer som Ahh då fattar jag
AffeAlien Postat 21 december 2012 Författare Postat 21 december 2012 I dag var jag till Triton och tänkte köpa mig en osmolator för att slippa fylla vatten själv varje dag. Tyvärr köpte kunden före mig den sista de hade inne så får fortsätta fylla på tills efter nyår nån gång.Däremot köpte jag mig en städpatrull på 5 turbosar, 5 eremiter av olika slag och 5st sandsnäckor. Till de sista snäckorna kom det lite sand också så har runt 3kg sand i karet nu ungefär 1cm tjockt lager. Enbart i estetiskt syfte.Köpte även min första korall som blev en vanlig brun Sarcopython. Gillar verkligen den svampliknande formen på dem, tilltalar mig av någon konstig anledning.Tyvärr har tjejen med sig kameran nu när hon åkt bort över jul så blev 2 mobil bilder denna gång.En sur Sarcopython som nyss flyttat in och en av eremiterna.
AffeAlien Postat 28 januari 2013 Författare Postat 28 januari 2013 (ändrat) Ja det har faktiskt hänt lite här.Haft problem med Cyano med fått hjälp av Lasse med tipset om att dosera nitrat eftersom jag knappt hade utslag på testerna för de. Så började med det och rörde i sanden varje dag och det försvann helt. Men nästan direkt när jag slutade med nitratdoseringen återkom det så nu håller jag på och kämpar mot det igen. Mer fiskar och lite mer matning kanske kan hjälpa mig till rätsida med nitrat problemet så småningom.Har investerat i en doserpump också men inte hunnit med att börja använda den ännu. Men har tänkt mäta värden i en vecka nu och se var de tar vägen och sedan börja köra doserpumpen också.Det har tillkommit lite koraller och fiskar.Korallerna som finns i burken är nu.Sarcophyton glaucumCladiella sp. 01Plerogyra sinuosaEuphyllia paradivisaSedan en Grön bubbletip också.Fiskväg så är det1xZebrasoma scopas5xAmblyglyphidodon ternatensis (guld/citron chromis)Bjuder på lite bilder med. Ändrat 28 januari 2013 av AffeAlien
Guest Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Redigt fint kar En Lysmata wurdemanni. så är glasrosorna väck
AffeAlien Postat 29 januari 2013 Författare Postat 29 januari 2013 Vackra bilder - gillar din kirurg, scopas?Tackar, Är ingen kamera expert ännu ganska ny med systemkamera men lär mig sakta men säkert. En del koraller är besvärliga att fota när de är så lysande gröna men har en kamera nörd på jobbet som jag brukar ställa dumma frågor till. Japp kirurgen är en Zebrasoma Scopas.Redigt fint kar En Lysmata wurdemanni. så är glasrosorna väck Har hört väldigt varierande om dessa pepparmintsräkor i effektivitet och är absolut inget fan av räkor slipper gärna ha dem i karet om möjligt. Men glasrosorna börjar bli lite för många nu.Har funderat lite på en filfisk men finns ju risk att den smaskar koraller tyvärr.Fint kar. Särsklit gillar jag Chromisarna.Tackar, Ja det är trevligt med lite fiskar som håller sig ovanför stenarna i vattnet också. Dessa var lite roligare i färgen än de standard blå/gröna och ska vara lika snälla påstods det i affären. Återstår att se.
lionfish Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Allt går åt rätt håll! Vackra och friska djur! Det måste vara något som du gör rätt;)
ppihlstrom Postat 29 januari 2013 Postat 29 januari 2013 Personligen tycker jag att räkor och andra liknande varelser är bland det coolare i saltvattensakvarier. Jag har en eldräka och en liten hummer nu, plus två eremiter. Jag har tänkt köpa en eldräka till, någon pepparmint (glasrosor i mitt med) och en putsarräka eller två
AffeAlien Postat 19 februari 2013 Författare Postat 19 februari 2013 I dag hittade jag ett nytt roligt program man kunde använda för att leka med kameran. Så gjorde en timelapse på akvariet. Tänkte göra en på när polyperna kommer ut någon morgon sen. detta vara bara ett test för att förstå hur det fungerarZNjRRiwNCDs
AffeAlien Postat 22 februari 2013 Författare Postat 22 februari 2013 I dag trillade de in lite nya koraller.En kille som bor ca 5mil här ifrån la ner sitt akvarium så passade på att köpa av honom 3 av hans koraller.Så nu börjar det faktiskt bli lite koraller här i burken. Lite bilder på nyförvärven.Hoppas bara de fått rätt namn nu. 1. Caulastrea furcata2. Goniastrea3. Lobophyllia
Rekommenderade inlägg