Linnex Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Länk till byggritning/elschema.http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_MK138.pdfKöpte ovan byggsats och byggt en termostat till akvariet. Visar sig att hysteries är för stort för mitt krav. Styrs med motstånd R7. Går det att räkna ut vad man skall ha för motstånd eller får man prova sig fram? Drivspänning är 12 V och hysteres är nog par grader. Jag behöver komma ner på ca 0,5 grader. Motstånder R7 är 6,8 Mohm. Jag har inte komponenter för att prova mig fram utan måste beställa. Tråkigt att behöva beställa i flera omgångar innan jag hittar rätt.... har ingen aning om vi pratar motståndsökning med några få % eller 1000-tals %. Citera
gonzo Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 Ersätt "återkopplingsmotståndet" med en trimpotentiometer på 20 Mohm. Du får nog prova dig fram lite, genom att justera. Citera
Linnex Postat 5 maj 2005 Författare Postat 5 maj 2005 Har kopplat flera motstånd i serie. 20 Mohm blev nog bra. Citera
uffe2 Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 Har du fortfarande problem, så kan jag alltid hjälpa dig med det elektriska ! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.