Gå till innehåll

Bakterier


Golex

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag ska nämligen göra ett vatten byte idag och igår kväll så tillsatte jag spårämnen i vattnet som har ståt under cirkulatin i 2 dagr.

Frågan är: Jag råkade tänka fel och hade i en "bakterie balans" det stod på burken 1ml per 100L och hade i en kork av den burken vilket kan vara 5-6ml jag hade i.

*Hur kommer det att påverka mitt kar??

*Några tips på vad jag bör göra, gärna olika varianter.

Mvh

DG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står att det går att använda med 5 gångers högre dos också utan negativ påverkan. Du har ju totalt 250 liter i karet så 5-6ml bör inte påverka något negativt. Se till att skummaren fungera som det ska och om du kan, låt ev. täcklock vara öppet så ev ammoniak/amonium (osäker på vilken det blir) kan frigöras utanför karet. Det står ju också att en viss odör kan komma :D

Håll bara lite extrakoll på hur djuren reagerar, anemonen brukar visa ganska snabbt på förändringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nyss på: http://www.seachem.com/Products/product_pages/Prime.html

Use 1 capful (5 mL) for each 200 L

På burken stod det 1ml per 100L

Frågan kvar står: Vad händer om man skulle ha använde för mycket va detta medel?

Med största sannolikhet inget alls.

Du har inte gjort någon större överdosering och det är inget medel som direkt påverkar vattenvärden eller djurliv. Du kan sova lugnt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...