Gå till innehåll

Hjälp med AC´s kalkreaktor


Darth Vader

Rekommenderade inlägg

Jag har en Aqua care kalkreaktor 3 med co-2 control.

Jag har kört med den i ett par veckor och jag märkte att ph rasade varje gång reaktorn hade varigt igång.

Så jag köpte mig en ph computer och fick se att vattnet ut låg på 6,5 och inte 7-7,3 som det skall enligt manualen,jag satte luftpumpen på max utan resultat.

Jag ringde Peter på Aqua Care Sweden och han sa att jag körde in för mycket co-2.Enligt honom skall det gå in 4-5 co-2 bubblor i sekunden och magnetventilen skall slå till och från var tjugonde minut.:smiley5:

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur man ställer in den.

:snurrig: Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en likadan som dig.

Det är sannolikt för dåligt tryck på luftpumpen den skall ge 400 liter luft vid 200mbar enligt AquaCare, jag har inte hittat någon vanlig luftpump som klarar detta. Jag hade liknande problem som dig i början som dessutom gav algproblem, men istället för att skaffa en jätteluftpump, så släpper jag nu ut vattnet i ett rör där jag har en extra utströmmarsten med separat pump. Vidare når jag bättre resultat med träutströmmare än keramiska (mer lättdrivna).

Hur Peter lyckas köra den så att den slår till och från var 20 minut skulle vara intressant att veta, det har jag aldrig lyckats med och det stämmer inte med AquaCares instruktioner. Den fyller ju på CO2 så fort vatten nivån stiger i röret. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade liknande problem som dig i början som dessutom gav algproblem, men istället för att skaffa en jätteluftpump, så släpper jag nu ut vattnet i ett rör där jag har en extra utströmmarsten med separat pump. Vidare når jag bättre resultat med träutströmmare än keramiska (mer lättdrivna).

/Per

Skall man verkligen behöva bygga till egena grejer.Jag menar reaktorn kostar ju ändå lite och då tycker man ju att det ska funka.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte bygga något om du hittar en luftpump som ger det som AquaCare rekomenderar, för det krävs mycket luft för att få rätt Ph i returvattnet. För mig var det enklare att lösa problemet som jag gjorde, dessutom fick jag en extra säkerhet i och med att jag har dubbla luftningssystem för jag vill inta ha ut CO2 i karet. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta beror väll på hur eller om man har en Co2 modul på sidan.

Den funkar som en vanlig flotör då man sätter på Co2 så fyller den på med detta till allt "vatten" är borta i den högra kammaren eller att Co2 har kommit så långt ner att flotören sjunker i denna bubbla/modul och sätter på igen då vattnet lyfter nivåvakten igen. sedan håller den på så hela tiden tills som i manualen säger

Ang luftpumpen så är det väll det lättaste att ha en bra luftpump som den är gjort för eller som de skriver 400L/h för modell 3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade problem körde jag en Rena 400 den räckte inte, sedan gick jag igenom alla luftpumpar på Aquaristik.net men hittade inte någon som lovade tillräckligt, tom Wisa 340 Seaworld för 166 euro ger enligt hemsidan bara 300 liter vid 200 mbar. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade problem körde jag en Rena 400 den räckte inte, sedan gick jag igenom alla luftpumpar på Aquaristik.net men hittade inte någon som lovade tillräckligt, tom Wisa 340 Seaworld för 166 euro ger enligt hemsidan bara 300 liter vid 200 mbar. /Per

Kolla in på http://www.aquaristikversand-bille.de

Där finns det några bra kraftfulla luftpumpar

Resun Durchlüfter AC-9904 540 l/h - 9Watt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...