Gå till innehåll

Grumligt vatten...suck


crivim

Rekommenderade inlägg

Har problem med grumligt vatten i mitt RSM 130 och har väl mer eller mindre haft det sedan uppstarten för ca ett år sedan. Grumligheten ser ut som mikropartiklar och tycker att det förvärras nått under dagen när lyset fått stå på i några timmar. Har aldrig haft problem med "mjölkigt" vatten vid vattenbytena då saltet som jag använt löst upp sig fint. Vid uppstarten gjordes regelbundna vattenbyten (25 L varannan vecka) och nu blir det 25 L varannan månad då vattenvärdena håller sig stabila och det levande ser ut att må fint. Tillsätter KH buffer, Mg, Ca och strontium vid behov. Vattenvärdena är som sagt bra och har inga alger varken på stenar eller på den tunna sandbädden, enbart lite grönalger på rutan som skrapas bort varje dag. Har inga djur som eventuellt skulle kunna röra upp ev sand från botten.

Har provat att stänga av skummaren för att utesluta eventuella mikrobubblor och även bytt returpumpar utan synbar förbättring. Tillväxten på korallerna är bra och fiskarna ser ut att må bra såvitt jag kan se. I övrigt så flyttade jag akvariet i augusti men flytten har varken försämrat eller förbättrat grumligheten på vattnet. Har sökt runt i forumet och hittat liknande trådar men egentligen utan att finna något riktigt bra svar. UV föreslås som en lösning men blir vattnet så pass mycket klarare? Ozon? Är väldigt tacksam för all hjälp som jag kan få!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...