Gå till innehåll

Dosering av red sea coral coloration program A, B, C & D!


Wigge

Rekommenderade inlägg

Det beror på vad du har för värden i karet. Jag kör med själv C.

1ml per 100l ökar ditt magnesiumvärde med 1ppm. Och eftersom du har cirka 100l i ditt kar blir det väldigt enkel matte! :)

Slå till 1ml så ökar ditt magnesiumvärde med ungefär 1ppm.

Vet inte hur det är med dom andra, men skulle tro att det är något liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att herr seahorse missförstod frågan, Red Sea har ett system som Martin refererar till som heter Reef Foundations, de tillsatserna styr Ca, Mg och KH. Det som du undrar verkar gälla färgprogrammet Reef Colors, för att ta reda på hur mycket du skall tillsätta måste du ha ett bra Ca-test. Sen mäter du hur mycket Ca akvariet förbrukar under en vecka genom att först mäta Ca-värdet och sedan köra en vecka med alla olika Ca-tillsatsmojänger avstängda och sedan mäter du igen. På så sätt får du fram hur mycket Ca ditt akvarium drar per dag, därefter kan du avläsa hur mycket du skall tillsätta/( tror att det är 1ml tillsats/ 20ppm förbrukat Ca och hundra liter)

Det låter krångligt men det är det inte egentligen om man bara sätter sig ner och tar det lite lugnt när man skall göra det.

I min burk som innehåller ca 650l vatten och ganska friskt med koraller är det lagom att tillsätta 5ml av vardera tillsats /dag, och det görs bäst med en doserpump då alla koraller gillar stabila vattenvärden ju.

Lycka till med ett system som hittills verkar leverera grymt bra resultat.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att herr seahorse missförstod frågan, Red Sea har ett system som Martin refererar till som heter Reef Foundations, de tillsatserna styr Ca, Mg och KH. Det som du undrar verkar gälla färgprogrammet Reef Colors, för att ta reda på hur mycket du skall tillsätta måste du ha ett bra Ca-test. Sen mäter du hur mycket Ca akvariet förbrukar under en vecka genom att först mäta Ca-värdet och sedan köra en vecka med alla olika Ca-tillsatsmojänger avstängda och sedan mäter du igen. På så sätt får du fram hur mycket Ca ditt akvarium drar per dag, därefter kan du avläsa hur mycket du skall tillsätta/( tror att det är 1ml tillsats/ 20ppm förbrukat Ca och hundra liter)

Det låter krångligt men det är det inte egentligen om man bara sätter sig ner och tar det lite lugnt när man skall göra det.

I min burk som innehåller ca 650l vatten och ganska friskt med koraller är det lagom att tillsätta 5ml av vardera tillsats /dag, och det görs bäst med en doserpump då alla koraller gillar stabila vattenvärden ju.

Lycka till med ett system som hittills verkar leverera grymt bra resultat.

//Thomas

Måste bara fråga; ser du resultat?

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill gärna tro det, alla koraller håller jättefina färger. Det är samma med dessa tillsatser som alla andra, vill man ha superklara färger måste näringen ner mot noll och just nu står burken på tillväxt så det är lite brunare än jag vill, men färgerna finns där ändå. :)

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att herr seahorse missförstod frågan, Red Sea har ett system som Martin refererar till som heter Reef Foundations, de tillsatserna styr Ca, Mg och KH. Det som du undrar verkar gälla färgprogrammet Reef Colors, för att ta reda på hur mycket du skall tillsätta måste du ha ett bra Ca-test. Sen mäter du hur mycket Ca akvariet förbrukar under en vecka genom att först mäta Ca-värdet och sedan köra en vecka med alla olika Ca-tillsatsmojänger avstängda och sedan mäter du igen. På så sätt får du fram hur mycket Ca ditt akvarium drar per dag, därefter kan du avläsa hur mycket du skall tillsätta/( tror att det är 1ml tillsats/ 20ppm förbrukat Ca och hundra liter)

Det låter krångligt men det är det inte egentligen om man bara sätter sig ner och tar det lite lugnt när man skall göra det.

I min burk som innehåller ca 650l vatten och ganska friskt med koraller är det lagom att tillsätta 5ml av vardera tillsats /dag, och det görs bäst med en doserpump då alla koraller gillar stabila vattenvärden ju.

Lycka till med ett system som hittills verkar leverera grymt bra resultat.

//Thomas

Du har så rätt så, jag antog att det var Reef Foundations. Tackar för rättelsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att herr seahorse missförstod frågan, Red Sea har ett system som Martin refererar till som heter Reef Foundations, de tillsatserna styr Ca, Mg och KH. Det som du undrar verkar gälla färgprogrammet Reef Colors, för att ta reda på hur mycket du skall tillsätta måste du ha ett bra Ca-test. Sen mäter du hur mycket Ca akvariet förbrukar under en vecka genom att först mäta Ca-värdet och sedan köra en vecka med alla olika Ca-tillsatsmojänger avstängda och sedan mäter du igen. På så sätt får du fram hur mycket Ca ditt akvarium drar per dag, därefter kan du avläsa hur mycket du skall tillsätta/( tror att det är 1ml tillsats/ 20ppm förbrukat Ca och hundra liter)

Det låter krångligt men det är det inte egentligen om man bara sätter sig ner och tar det lite lugnt när man skall göra det.

I min burk som innehåller ca 650l vatten och ganska friskt med koraller är det lagom att tillsätta 5ml av vardera tillsats /dag, och det görs bäst med en doserpump då alla koraller gillar stabila vattenvärden ju.

Lycka till med ett system som hittills verkar leverera grymt bra resultat.

//Thomas

ska man inte sluta dosera och mäta hur mycket det går åt per dag?=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man optimera det hela kan man mäta en gång i veckan eftersom allteftersom korallerna växer förbrukar de mer spårämnen, men det är inte så kinkigt. Om man mäter en gång i månaden och justerar dosen därefter så duger det fint om man bara har fått basdoseringen rätt från början. Dessa tillsatser doseras efter hur mycket Ca som förbrukas om man tillsätter vi en Ca-tillsats eller Balling eller nån annan metod som går att mäta så kan man tillsätta exakt så mycket som har gått åt. Om man som jag har kalkreaktor så är det svårt att hålla koll på hur mycket Ca som har förbrukats och då får man mäta spårämneskoncentrationerna då och då (typ 1ggr/månad).

Dessutom är produkterna gjorda för amerikanare så det finns en hel del säkerhetsmarginal inbyggt i doseringsanvisningen.

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...