Gå till innehåll

Kalas = pH dropp


Dykaren

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag håller på att öka korallbeståndet och trimma in nya Ballingtillsatser så testar jag vattnet ganska frekvent för tillfället. Gjorde då en rolig eller i alla fall intressant upptäckt förra helgen då vi hade kalas här med cirka 15 personer inbjudna. Efter att alla hade gått hem så satte jag återigen ner pH-pennan i karet och kunde nu mäta cirka 0,3 grader lägre pH än normalt vid samma tid på dygnet!

Visst hade det känts som att det var lite "slut på luft" i rummet men kunde det verkligen ha gjort så stor skillnad? Jag kom fram till att det nog var pH-pennan som strulade och beställde hem nya kalibreringsvätskor... men innan jag hade fått hem dessa så hade pH återgått till det normala. Jag vädrade igenom huset ordentligt dagen efter kalaset och då fick genast pH't fart uppåt... och på kvällen var det nära nog normalt igen.

Måste säga att jag blev klart förvånad över att det kunde få så direkt påverkan på karet.. och är glad att jag normalt sett ligger ganska högt i pH så jag hade lite marginaler att ta av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...