Gå till innehåll

Rör+MH till ett 375.


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

tjena!

jag ska starta ett 375 akvaium nu de närmaste veckorna. Har fixat en 150 W MH, men jag undrar vad ska jag ha för rör till? Ett blått och ett daylight?

MvH filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog känna att 1 150W MH var lite lite, beroende på höjd och bred på akvariet, jag har en 250W till mitt 420, tycker det är lite lite utåt mot kanterna, kör med 2 st actinic som komplement, ett fram och ett bak.

Men jag skulle vilja ha en till 250, så jag rekommenderar dig nästan att försöka få tag på en till 150 och köra med 1-2 actinic.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 375L 150x50x50 och håller med Zacke. Kör med MH 2x150w 14000K + 1 blått rör + 1 rör på 10000K. En MH blir nog lite i underkant.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller nog med Zacke och Johannes om att ljusfördelningen kommer att bli dålig. Vad har du för mått på din tank? Du får räkna med att en 150 Watts metallhalogen täcker en yta på ca 60 cm. Vad ska du ha för djur i ditt akvarium? Vissa är ju som du vet mer ljuskrävande en andra. En 250 watts metallhalogen tränger dessutom djupare ner i vattnet.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filip, med en 150 watts MH kommer du att få dålig ljusfördelning. Det är ingen tvekan om att två skulle vara bättre. Jag antar att ditt akvarium är 150 cm långt, om du då placerar lampan över mitten på burken kan du hålla lite mera ljuskrävande djur (koraller) där.

Den aramatur du har är väl försedd med skyddsglas, vilket gör att du kan placera den närmare vattenytan så att ljuset kan tränga djupare ner. När det gäller lysrören så finns det en hel del att välja på, det är svårt att tipsa om nåt speciellt rör eller märke. I vissa fall kan ett 18000k rör upplevas som gulare en ett 10000k så du bör se själv för att välja det du gillar.

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagen, Coralife, JBL mfl. Men som sagt jag vill inte tipsa dig om nåt rör/märke. Du bör se dessa in action för att bestämma vilket du vill ha. Det är mycket tycke och smak som gäller vid val av ljus. Kolla även andra Lysrörs relaterade ämnen i detta forum.

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du ha ett Actinic eller bara ett blåfärgat rör?

Osram L67 är ett bra blått rör (tycker jag) kolla på det och se om du gillar det oxåsmiley2.gif

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Ingen anin vilket jag ska ha e halvt påläst nybörjare.

Måste man köpa speciella akvarie rör lr går det att gå till den vanliga elaffären (som jag brukar göra med sötvatten). Brukar bli billigare =).

Dom har ju både daylight och fluora.

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så här är det, din MH hur många kelvin är den på?

Om den nu skulle vara på 6500k bör denna defenitivt kompletteras med Actinic rör, skulle den vara på 10000k eller 20000k så kanske du tycker att denna behöver kompleteras med Actinic för att få ett "blåare" ljus det är som sagt väldigt svår att råda dig hur eller vad du ska välja. Visst kan man köpa rör i elaffären men det kommer definitivt krävas flera rör för att få "rätt" färgtemperatur. Jag tycker du ska välja beprövade rör avsedda för saltvatten det är lättare att få ett bra resultat då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Det här med "min" MH kan jg inte svara på pga att han jag ska köpa den av komemr inte ihåg, men han ska inte till sin akvarie affär och prata med dom. Det är en E40 sockel fast han tror att den är på 150 W. Jag kan baara hitta 250 och 400 W med E40 sockel så jag kanske har tur och det är en 250 W.

Vi får se

Men heter märket på röret Actinic eller är det en speciell färg?

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

E40 borde definitivt inte vara 150 watt det finns "singel ended" 150 men dessa har sockel E27. Actinic är en "färg" eller rättare sagt ljust i området runt 420nm. Det finns flera tillverkare av actinic rör, så kolla med din akvariehandlare.

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Ja han på akvarielagunen sa samma sak så jag får se vad det är för något.

Ska göra klart bänken sen börjar sumpbygget och ljusrampsbygget.

Hur högt över vattnet ska man ha en MH?

MVH Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tycker jag att den bör hänga nånstans mellan 20 - 40cm över vattenytan. Det finns två saker du behöver tänka på när det gäller höjd på aramaturen:

1 Stänk på aramatur/lampa

2 Värme som lampan genererar till akvarievattnet

Mvh

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena OK

Så En 150 W MH, ett Sylvania Coralstar och 1Philips Aquarell TLD 89.

Ett rev i mitten av akvariet där jag sätter de mest ljus krävande lägredjuren.

OK?

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Ett rev i mitten" Du kan bygga inredningen som du vill men kör du med en MH så ha du en spridnings "fält" på ca 60 cm placera dina ljuskrävande lägredjur inom detta "fält". Tycker du om ljuset från dessa rör kör på dem.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara chippa in en liten detalj, du ska inte köpa vanliga lysrör i affären, de ger för gult ljus = lågt kelvinvärde (2500K), de riktiga rören till saltvatten har ett högre kelvinvärde, 6500K och upp till 18000K.

Kelvin värdet anger vilken färg röret har, ju högre kelvin, desto vitare/blåare ljus, har du lågt kelvinvärde på ljuset riskerar du algtillväxt.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror väl på vilket rör har alltid köpt Daylight hos dom och det tykcer jag e för vitt så jag har blandat 2 daylight 1 fluora och ett vanligt varmvitt i mitt 720.

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena!

var inne och surfade lite på palnteimportens hemsida www.planteimporten.dk och såg att dom hade grejer för att byga egna metallhalogener.

vet någon vilka grejersom krävs är det bara dom två sakerna så e det ju as billigt + att dom har billiga fiskar =)

MvH Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

HAr nnu bestämmt mig för att beställa två 150 W MH från aquaristic.de

Blir ganska billigt 3500 kr.

Sen fårjag väl leta upp nått actinic rör.

Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...