Gå till innehåll

Val av pump till 540-liters


tele

Rekommenderade inlägg

Har nyss införskaffat mig ett 540-liters kar. Det är borrat med 2 x 32mm ner och 25 mm upp.

Hur många liter/timme klarar en vettig pump att trycka 1,6m upp genom ett 25mm rör?

Kikat lite på Royal Exclusiv RD3 Speedy, både 50W och 75W, (5000 l/h och 8000 l/h) båda är reglerbara.

Tänkte även använda pumpen till att driva en fosfatreaktor.

Vilken av dessa pumpar skulle passa bäst till mitt kar?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar har en teoretisk volym på 530L i huvudelen så det är rätt nära det du tittar på(samma rördiameter upp/ner).

Jag har kört en deltec 4040HLP som har ett maxflöde på 4500l/h och min 3500L/h, jag kör någonstans mitt emellan dom två och tycker det är rätt lagom.

Lyfthöjden är ca 1,8m har ingen koll på verkliga l/h men det är tillräckligt skulle jag säga.

Med 25 rör så blir det en rätt kraftig stråle redan vid de flödet så man får ta det i beaktan när man riktar utloppet så sanden får ligga kvar eller att man inte har några LPS som blir utsatta.

I kort så skulle jag med mina erfarenheter välja 5000l/h, det räcker även till ett avstick för fosfatreaktorn.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då till nästa fundering, val av streamerpumpar.

Jag har 2 st 6045:or liggandes, men självklart behövs det mer

Tänkte mig två st kontrollerbara tunze, antingen 2 st 6095 eller 2 st 6105.

Stämmer det att 6095 har ett bredare flöde än 6105?

Vilka passar bäst till ett kar på 150x60x60 ?

För och nackdelar mellan dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6105 kommer numera med två olika plastfronter så man kan välja mellan ett brett och ett smalare flöde. Jag tror inte att en liten nanostream kan skapa bredare flöde än det bredare valet på en 6105.

Det låter bra, är det någon märkbar ljudnivå på dessa streamers?

Har ett par 6055 i mitt lilla kar, tycker de är riktigt tysta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer nog inte att ha speciellt mycket sps. Fiskar, mjukisar och lps till att börja med.

Lutar mot 2 st 6105, hellre för mycket än för lite cirkulation. Går ju alltid att ställa ner effekten om det behövs.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...