Gå till innehåll

Anlu's burk


Anlu

Rekommenderade inlägg

Orkar ni med ytterligare en burk tråd?

Efter något år utan kar så drog det för hårt i salt tarmen.

Mina ledord är:

- Ekologi och biotop

En stor del av akvaristiken för min del handlar om att försöka skapa en så naturtrogen miljö som möjligt och att de fiskar och koraller som jag stoppar i återfinns i samma nisch på revet. Sedan är jag intresserad av de smådjur,bakterier och andra små beståndsdelar som behövs för att invånarna skall trivs. Att genom akvariet försöka förstå de komplicerade processer som styr i naturen berikar tycker jag.

- Keep it simple

Lite i linje med ovan vill jag hålla akvariet så enkelt som möjligt, det gäller både tekniken, vilka tillsatser, underhåll o.s.v. Jag tror att lyckas man skapa en ”miljö” i akvariet som i görligaste mån återspeglar naturen så får man också ett enkelt och stabilt system.

- Jag vill kunna åka på semester någon vecka utan att ha ångest.

Hänger ihop med ovan. Om man försöker minska beroendet av tillsatser och teknik så kan grannar eller andra icke akvarister sköta akvariet med ett minimum av arbete under en till ett par veckor.

Sedan är allt ovan en avvägning och jag är ingen hard-core person så jag kompromissar ganska bra med alla ovan ;)

Akvariet kommer att stå i vardagsrummet och det var delvis tillgänglig yta som bestämde storleken och måtten på karet. Jag ville också ha ett ganska djupt kar då jag tycker detta ger en bättre känsla och jag vill titta in i karet inte över det eller på vattenytan.

Det blir en 400 liters optiwhite burk med måtten 120x60x65 (LxBxH).

Efter att ha surfat runt här på SVG så hittade jag en bra tråd om bänk bygge och är mycket nöjd med resultatet så här långt. Känns oerhört stabilt.

post-3801-14468927046036_thumb.jpg

Höjden på bänken blev 90 cm vilket först kändes för högt men sedan när akvariet kom på plats kändes det helt rätt då man ser in i akvariet inte över det. Dock kommer det bli lite struligare med underhållet, men jag får väl köpa en högre pall att stå på.

post-3801-14468927047714_thumb.jpg

Som så många andra vill jag ha ett tyst akvarium och därför tänkte jag satsa på vattenfyllt avlopp (hävert) från ytavrinningsbox med 25mm retur och 32mm säkerhet som ett antal andra på SVG kör på, med vad det verkar bra resultat. Returen blir 25mm.

post-3801-14468927048023_thumb.jpg

Just nu är det ”provtryckning”, rördragning, bänkbygge och utplacering av teknik som står på schemat. Det går lite långsamt framåt och jag vill ha all teknik klar och provkört med färskvatten innan jag börjar med aquascape’n och det levande.

post-3801-1446892704836_thumb.jpg

post-3801-14468927048569_thumb.jpg

När det gäller ”provtryckningen” så blir det spännande att se om golvet håller. Vi har källare under och jag vet inte dimensionerna på golvreglarna…

Cirkulation och pumpar

Jag har börjat fundera lite på vilken biotop jag skall försöka skapa. Jag lutar åt en ”back reef” biotop med något mindre ström då jag gillar LPS’er och eventuellt funderar på en anemon. Har också börjat snöa in på Bangai kardinaler (odlade självklart).

Jag tänker mig två stycken streamer pumpar på var sida om kortsidan och att de alternerar i styrka för att skapa en fram och tillbaka vågrörelse i karet. Tänkte ha något större ström i toppen på akvariet.

Returpumpen har jag valt en Sicce 3.0 vilken borde ge knappt 1500-2000 liter. Pumpen har också möljlighet att koppla ett rör på insuget (normalt använt om man skall köra den som extern) vilket jag tänkte använda för att injicera luftbubblor i karet lite då och då (reefkeeping TOM April 2008). Jag testade detta lite i min förra burk med positiva resultat så det skall bli spännande och göra detta lite mer seriöst denna gången.

Jag får se vilken cirkulation jag får i sumpen med Sicce’n. Blir det för dåligt tänkte jag sätta in en liten streamer pump i sumpen bara för att röra om, men jag skulle helst slippa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...