silhouette170 Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Som rubriken säger.Är det ok att använda en gammal fluvalpump i saltvatten?Det sitter ju stålaxel till impellern i dom.Har hört att man inte skall använda pumpar med stålaxel...men det är ju även stålaxel i en ny tunzestreamer.... eller rostfritt...Mvh Galt Citera
Laggeman Postat 26 oktober 2012 Postat 26 oktober 2012 Flertalet pumpar har axlar av rostfritt stål, det lilla vatten som kommer i kontakt med dem lär inte göra något på vattenkvaliteten. Värt att notera är att även syrafast rostfritt stål kommer till slut att rosta i saltvatten, om än att det tar mycket längre tid och gör det mindre under ytan än ifall man har det precis i vattenytan så det blir vatten/luft om vartannat.Jag vet en kille som faktiskt bytte ut en stålaxel mot en i plast från en godisklubba och det har fungerat över förväntan. Inget jag skulle rekommendera iofs. Citera
silhouette170 Postat 26 oktober 2012 Författare Postat 26 oktober 2012 Så sålänge inte axeln rostar så skall det våra ok?Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2 Citera
silhouette170 Postat 26 oktober 2012 Författare Postat 26 oktober 2012 Tack för det...Skickat från min GT-P5100 via Tapatalk 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.