Gå till innehåll

LED belysning till refugium


Mia L

Rekommenderade inlägg

Jag har ett refugium som är ca 100 liter ( L 60 D50 H 40 cm ). Nu vill ha ett ljus som fungerar över det. Jag kommer att ha många olika alger som Caulerpa, halimeda och Chaeto.

Mitt problem är att det är ganska trångt ovanpå akvariet ( i en ställning) så ljuset måste vara ganska tunn och gärna med clips att sätta på kanten.

Jag har ett annat refugium med 2 lysrör på sammanlagt 36 W och det fungerar jättebra.

Nu undrar jag vad jag behöver i LED. Någon som har något förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda dioder med 660nm och kanske nån enstaka blå(7/1 förhållande), sen hur mycket effekt beror lite på vad du vill uppnå.

Jag ville konkurrera ut algerna i mitt huvudkar och då använde jag mer watt per liter än jag hade i huvudkaret för att gagna algerna, vanlig näringsabsorbering så hade det räckt med mindre.

Det finns lite olika ramper på ebay för dom som odlar växter och dessa brukar vara ett enkelt alternativ om man hittar nåt som passar i form.

Jag skulle då välja nåt med 3w dioder och hålla mig ifrån dom billiga panelerna med gammaldags dioder.

Nån exakt modell vet jag inte om jag vågar rekommendera då jag byggt min ramp själv...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nixon - jag skulle inte använda 7/1 (röd/blå) för odling av makroalger (och icke blommande växter) Snarare 1/7. Förhållandet 7/1 är framtaget av vissa specialintressen eftersom det verka befrämja blomningen på vissa växter :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste om nåt experiment ATS folket höll på med och dom blåa verkade då inte vara lika bra för algerna som dom röda.

Det är dock inte nåt som har en vetenskaplig grund utan bara baserat på hobby experiment(var tidigare inne på samma bana som du).

Jag har dock märkt en udda fördel med det röda ljuset, det blir inga kalkalger i refugiet ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju bero lite på vilka mikroalger du vill ha och vilka våglängder deras huvudsakliga fotosyntes sker. Det är också så att blått är ju bara inte blått vad gäller LED - det finns ju ganska specifika våglängder som behövs. Jag skulle köra 420 - 460 nm plus liten del rött 620 - 660 nm

Men för makroalger tror jag fortfarande att blått är viktigast men att det röda behövs för optimal tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag så har jag en LED lampa som har 8 W och bara blått nästan (6 blå, 2 vita) som gör att Caulerpan Profilera överlever men de verkar inte vilja växa så mycket. Känns som om dom nätt och jämt klarar livhanken. Jag hade denna lampa över Kenyaträd och det fungerade mycket bra. Dom växte, om inte fort, men växte i alla fall och mådde bra.

Tror precis som du Lasse att det röda behövs för optimal tillväxt för makroalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...