Gå till innehåll

Problem med Macrodactyla Doreensis


MickeP

Rekommenderade inlägg

Köpte för en vecka sedan denna anemon och två clowner från en säljes-annons här på forumet. Även om mitt kar var nytt (2-3 månader) och detta var mina första invånare utöver städpatrull och ett antal fraggar, så har jag läst olika uppgifter på förhand om anemonen. I bl.a. den välkända boken av Daniel Knop står det "En av de enklaste arterna" som ska funka bra för nybörjare. På reeflex och andra ställen läser man att den är svår eller t.o.m. mycket svår. Men strategin var att köpa en "inkörd" koloni med anemon + clowner som redan trivdes ihop, vilket jag hittade :)

Jag kopplade in allt väldigt försiktigt under 3 timmar, placerade anemonen på ett ställe jag själv gärna hade sett att den blev på. Den kröp inom några timmar bara en decimeter längre bak, och satte sig sedan där och till min förtjusning verkade den trivas superbra. Se'n satt den still där hela veckan och allt såg bra ut i mina ögon, och clownerna är pigga och nyfikna och verkar också må toppen. Köpte den på lördag förmiddag för en vecka sedan och förre ägaren brukade ge den 1/4 räka, två gånger i veckan. Så den fick det på söndagen, som den verkade äta glupskt vilket jag tolkade som positivt. Sen skulle jag ge den en ny på onsdagen men clownen hann sno den från mig, men simmade bort och överlämnade den snyggt till sin anemon :) Dock inte samma glupskhet denna gång...

Men igår kväll hände något - den flyttade sig 1-2 dm längre bak till höger in mot en hörna bakom en LS, och hela anemonen smalnade av. Under dagen har den "sträckt" på sig mer och mer så den blev jättelång för att liksom nå över LS:en, och började då veckla ut sig rejält igen varpå jag trodde att den kanske mådde lite bättre. Foten satt fortfarande fast i botten. Sedan körde vi iväg några timmar för shopping och när vi kom hem har den busen flyttat sig helt till andra kortsidan av karet och sitter nu längst till vänster, inträngd mellan glaset och en LS.

Under de sista timmarna ikväll har den dock dragit ihop sig väldigt mycket, nästan lagt sig ner och "spyr" nu också (brun gegga). wtf!?

Alla värden är bra i karet utöver möjligtvis nitrat som pendlar mellan 5-10, som jag dock aldrig varit orolig över. Hade ett planerat vattenbyte (15-20%) i tisdags.

Hur orolig ska jag vara? Är det dödsryck eller något som kanske är övergående? Finns det något jag kan göra med den för att ev. hjälpa till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag läst.så har anemoner bara en in/utgång.. så kort sagt bajsar med munnen eller äter med röven.

men ditt springande,ja min tolkning skulle vara för mycke mat, stressad efter flytt försöker hitta någ trevligt ställe, bara sepkulationer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men så har jag läst på några ställen att det normalt inte ska komma så mycket "ut" därifrån (?). Visst får den väl i sig lite artemia också när jag matar clownerna, men den bruna geggan var ju stort som en bomullstuss vilket kändes betydligt mer än vad den fått i sig med räka/artemia, annars var jag inne på samma tanke först. Och så har man ju läst om "brunt slem" rent allmänt, som ska vara negativt tecken...

I skrivande stund är munnen vidöppen och från den hänger en brun tråd som går upp till en större "tuss" av den bruna geggan.

Nåja, inatt lär jag väl inte kunna göra mycket mer än oroa mig, då. Sjukt - man känner sig nästan som man gör när ens lilla barn är sjukt, hehe!

Men om det inte blir någon bättring under morgondagen söndag - finns det någon form av tillsats att köpa som kan fungera ungf som vitamintillskott gör för oss människor - någon som vet det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju iofs mer trådar än slem, i mina ögon. Dock inte krulliga, direkt... hmmm... Svårt att definiera :)

Idag har anemonen suttit kvar på samma ställe, nästan liggandes ner, men största delen av dagen med majoriteten av tentaklerna ganska utslagna iaf, så det känns aningen hoppfullt ändå. Matade den med lite räka igen och den verkade äta + att bitarna iaf klibbade fast i tentaklerna så den är inte oklibbig (som jag läst annars ska vara ett dåligt tecken). Men dock ligger den nästan ner på botten och är intryckt mellan glasruta och en LS. Stackars clownerna ser också oroliga och lite förvirrade ut, det sista jag såg igår kväll innan jag la mig var att den store clownen hade fullt sjå med att städa bort det bruna grejset från den...

Jag provade stuva om pumpar lite och hoppades på så vis att den skulle vantrivas och iaf flytta sig något, men det gjorde varken från eller till (än sålänge iaf). Så fortsättning följer imorgon, tänkte uppdatera lite här ifall någon är intresserad eller om det ev. kan komma att hjälpa någon i framtiden som råkar ut för något liknande... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej inte en HALV räka - den får en fjärdedel, och den fjärdedelen är i sin tur uppdelad på 2-4 bitar á 3-4 mm i kubik...

Mitt omstuvande av pumpar igår var ju iofs för att jag ville få den att flytta sig lite eftersom den satt inklämd mellan glas och sten. Inte för den har flyttat sig men idag är jag betydligt mer lättad för i skrivande stund har den rest sig upp igen och "står" nu, med i princip alla tentakler fullt ute. Så nu är den stor och fin igen (dock fortfarande inklämd men det gör mig inte så mycket sålänge den mår bra). Dessutom kan jag nu se munnen tydligt och den är stängd, vilket jag förstått ska vara ett bra tecken (?). Den har rest sig så mycket att nu verkar clownerna lugnare också för nu får dom plats i tentaklerna då den nu "sträcker sig" över en bit av stenen :)

Så för stunden är det positivt och ser bra ut, men jag uppdaterar här om någon förändring sker...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det gör jag kanske, iofs :( Men nu är det ju iofs redan gjort, och för stunden verkar den må relativt bra igen, har flyttat sig några cm längre bakåt i karet där jag antar den får lite mer nytta av en pump som går längs baksidan, mot den plats anemonen är på nu. Men en stor LS är "i vägen" för den så därför den dragit sig förbi LS:en lite kanske... Dock kommer den inte mycket längre bak nu för där finns min skummare i hörnan...

Frågan är om jag bör göra något ö.h.t. nu, typ flytta tillbaka pumparna som de var tidigare, eller flytta skummaren för att ge den mer plats att flytta ännu längre bak om den vill det, eller om det i sin tur också stressar den i onödan?

En av mina två clowner dog dock igår, som en lite parantes-uppdatering. Jag var hemma och kollade karet - allt såg bra ut och clownerna pigga. Körde iväg o hämtade lillan på dagis och kom hem 20-30 minuter efter - då levde den lilla clownen men såg paralyserad ut och gjorde små försök att inte bara åka runt med vattenströmmarna. Håvade snabbt upp den och la den i ett "yngel-kar" (som jag hade sedan sötvattenstiden) för att ge den lite lugn och ro - men den dog ganska snabbt ändå. Ingen aning vad som hänt med den men så kort tid från pigg till död gissar jag att den kanske varit i närkontakt med en pump eller något. Har ju inga andra fiskar än, och svårt att tro min ormsjöstjärna eller en eremitkräfta lyckats åstadkomma den någon skada...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...