Gå till innehåll

Juwel skummare


bo1000

Rekommenderade inlägg

post-3326-14468927187345_thumb.jpg

Hej. Har gjort om mitt Juwel 260 till saltvatten och installerat en Juwel skummare som jag inte kan få att fungera. Finns det någon på guiden som har erfarenhet av skummaren och kan komma med lite tips om vad som kan göras för att få den att fungera?

Frågor: hur skall den blå svampen placeras, ovanpå gallret? Om det är så hur får man den att ligga kvar och inte flyta upp?

Får väldigt mycket micro-bubblor i karet, hur blir jag av med dessa?

Hur mycket skall porten för returvattnet vara öppen?

Kommer säkert på fler frågor men börjar med dessa.

Bosse

Ändrat av bo1000
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis fått min att funka som jag vill, tog några veckor. :)

Gallret: jag satte fyra "kulor" silikon på sidorna på den så den passar tajtare i skalet och inte flyttar sig hela tiden. Det gjorde allt mycket enklare.

Blå svampen: den ska sitta ovanpå gallret nere i botten, det är här returvattnet (och mikrobubblorna) går ut, jag köpte ett svart juwel kolfilter i en storlek för stor och klippte till så den är nån centimeter större än den blå svampen på alla sidor. Sen klämmer jag ner den svarta ovanpå den blåa så den ligger på plats och inte flyttar sig. Hjälper mot mikrobubblorna också med ett finare filter ovanpå det blå.

Returvattnet: den ska vara så mycket öppen att du har tillräckligt mycket vattenpelare i skummarkoppen när den är igång. Jag har min en centimeter under där själva koppen börjar, då skummar jag "vått". Justera när skummaren är igång. Min är ungefär 15-20mm öppen men det beror på hur mycket vatten du har i karet, du har större kar dessutom mitt är ett Vision 180.

Mikrobubblorna försvann helt efter två-tre veckor och modifieringen med finare filter ovanpå det blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar där vattnet slutar och övergår i enbart skum, vattnet är givetvis fullt med bubblor men det finns en tydlig gräns där det inte längre håller ihop som vatten utan är enbart bubblor. Den gränsen har jag 1cm under där själva skummarkoppen börjar.

Tror den behöver bygga upp lite biofilm och sådär så den slutar läcka. Men bara modifieringen med finare filtermatta gör mycket på sig direkt.

Du fick med och monterade alla gummi o-ringarna? I tidiga versioner saknades tydligen de och man fick ringa Juwel för att få dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med o-ringar som jag monterat. Har bara haft igång den några dagar och den har ännu inte börjat producera något skum, men vad jag förstått behöver skummaren ett par dagar för att börja skumma.

Tack för din hjälp-Tummen upp Roger.

Du har möligtvis inte något tips på städpatrull till ett fish only kar? Kommer att ha en igelkott, drake och en niger som inte är komplativa med normal städpatrull.

Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

det är flera här på guiden (och i världen) som sagt att den låter rätt illa. Ingen personlig erfarenhet av det dock, men sök lite här på sidan om juwel skummare så hittar du flera trådar :)

spännade fiskval, inte så vanligt i dessa acans/knapp-tider :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juwel skummare har inga vidare omdömen. Har ingen egen erfarenhet av den bara kikat på den och det vart aldrig en sådan. Den värkar i sin konstruktion vara väldigt ineffektiv. Men har ej testat så jag vet ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...