Gå till innehåll

Vilken red dragon till KZ skummare?


HumAnyt

Rekommenderade inlägg

Har en KZ skummare som nu matas gemensamt med returen utav en 6000l/h pump. Men jag vill ha bättre flöde i sumpen och akvariumet och så blir jag tokig på att inte få perfekt skuming och nivå som ändras i sumpen och akvariumet så fort man rör nån kran då skummaren är ganska kinkig med nivån. Så jag har bestämt mej att skaffa en riktigt tyst pump och mata skummaren dedikerat istället. Om jag har förstått det rätt så leverades REVOLUTION S skummaren först med en 2000l/h pump. Men nu har dom ändrat till 3000l/h pump. Så nu till frågan, ska man köpa en red dragon mini 2500, som enligt spec. Lämnar 2850l/h, eller gå på det säkra och ta en 3500 som leverar 3900l/h? Eller en tunze 1073.050? Det ska vara tyst och bra :) annars blir det en bubbel king skummare snart :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå. Jag har själv kz small. Har en Aqua bee 2000 dom jag fick till när jag köpte skummaren. Han jag köpte den av var nöjd med 2000-pumpen, men jag tycker den var klen. Satte istället en aquarium system new jet 3000. Nu går det fint, men tycker den är högljudd.

På returen kör jag en Deltec hlp 5250 som ger Max 5800l, men den kör jag bara på 1a läget, dvs 2500l. Den hörs knappt.

Nyfiken på att höra mer om din lösning, då vi har ganska lika prylar.

Hälsningar

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro det blir den minsta Draken 2500 till skummaren. Tycker du 3000l/h räcker bra? Eller är ännu mera bättre? Har du modifierat skummaren nåt? Han som ägde skummaren förut har minskat utblåset för att höja nivån i skummaren, det måste väl bero på för lite vatten in. Skulle tro rördragningen inte är bra med. Tycker du returflödet räcker med 2500 liter? Tror jag ska ha en dränkbar drake där med med ändring utav flödet, rd3 speedy. Annars hade deltec varit nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Rasmus.

Jag tycker att 3000L fungerar fint.

Jag stryper den lite på luftsidan och kör den på 18-20cm vattendjup.

Skummaren är inte strypt på utsidan.

Jag har sett dom som gjort det, men då kan man lika gärna öka vattennivån i sumpen.

Det jag inte har riktig koll på när det gäller denna skummare är röret ut ur skummaren. Det med ovalt längsgående hål.

Detta går skjuta in och ut (med lite våld). Hur detta ska justeras och om ovala hålet ska vara upp eller ner ve jag inte.

I övrigt är enda ändringen på skummaren att där sitter det nya munstycket (vita ) i den.

Vet du hur utblåsröret påverkar funktionen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har köpt en ny pump som bara ska mata skummaren med och en till sumpen, ställbara dc pumpar på 5000l/h så det är saten om jag inte får fart på skummaren nu :P och förhoppningsvis tystare akvarium med. Då dom inte ska behövs gå för fult. Jag har aldrig justerat utloppet på den, visste inte ens att det gick att ändra. Men jag har svårt att tänka mej att hålet inte ska vara neråt ju. Jag har det vita munstycket på min med. Har kass skumning nu, en halv kopp i veckan och massa partiklar i vattnet som jag inte blir av med. Hoppas att detta ska lösa sej när pumpen kommer.

Skriver igen när pumparna har kommit :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...