Gå till innehåll

borra i plast?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Ska äntligen ge mig på min kalkreaktor i helgen, ska fixa till en gasåtervinning och behöver då borra ett litet hål i toppen.

Det är en gammal Deltec reaktor toppen är svart plast med godstjocklek 6-8mm skulle jag tro... Vill inte gärna spräcka den... Kan jag köra med ett vanligt träborr? Bör man ha hög eller låg hastighet? Tänkte sen helt enkelt använda tangit för att få dit ett litet rör som via slang suger olöst gas in i pumpen igen :)

Lite dum fråga men plast kan väl ibland vara lite knepigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akryl är lätt att flisa, men de flesta vanliga plaster går fint att borra i, tror inte det har någon större betydelse ifall du använder trä eller metallborr och ifall du kör på hög eller låg fart, huvudsaken är att du låter borren göra jobbet, dvs tryck inte ner allt för hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort ska hålet vara? Precis om Lagge säger kan akryl vara benäget att spricka/flisa sig, medan PVC och liknande är väldigt trevligt att borra i... Småhål brukar inte ställa till problem, men när de börjar närma sig 7-8mm så brukar det börja böka i akryl ibland... Själv försöker jag köra med ett varvtal som gör att akrylen blir lagom upphettad för att bli lite mjuk men inte smälta för då kan det kladda igen så borren slutar skära....

För övrigt tycker jag att Stegborrar är det bästa sättet att borra i plåt och plast, man borrar ett litet pilothål och så tar man stegborren och vidgar den till det måttet man vill ha, har i princip aldrig problem när jag använder en sån, tjockt gods kan man behöva borra från två håll, och det går kanske inte ändå helt utan att använda en vanlig borr till rester som är kvar i mitten, men det är mycket mindre risk för flis ändå då man har kanske 3mm upp till kanten där risken är som störst. Även koniska borrar är fantastiska för borrning i plast & plåt, men då får man inte raka sidor på hålet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan rekommendera att borra med en kakelborr, hög fart och låg matning speciellt när du just håller på komma igenom för då hugger plasten tag (likt rostfri plåt) och spricker.

En dubbhåls borr fungerar ännu bättre speciellt på rundade ytor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...