xedar Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Hej är det någon som blandar SPS och mjukkoraller? Jag läste lite på RC ang detta och att man inte skulle göra det pga mjukkorallerna tex Sarcophyton Alcyonidae kan döda Acropora med "kemisk krigsföring" som dom uttrycker sig där. ganska tråkigt för jag har en del läderkoraller sen det gammla karet som jag gärna vill ha kvar och vill verkligen ha Acropora och andra SPS. någon som blandar med gått resultat?... Mvh Mikael Citera
jimmy Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Tror inte det är något problem man behöver ju inte sätta dom direkt inpå varandra så tror jag inte det ska vara något Citera
addo Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 de flesta som har blandade koraller i sina kar brukar köra aktivt kol för att filtrera bort korallgifterna. Citera
xedar Postat 31 maj 2004 Författare Postat 31 maj 2004 nä det är juh inte så att jag tänkte trycka ihop allt men jag har inte ett jätte stort kar så dom kommer väll stå en 15-20cm ifrån verran. Addo menar du att dom kör med kol alltid? Mvh Mikael Citera
acuario Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Jag har alltid blandat koraller fast mjukkoraller inte lever sida vid sidamed stenkoraller i naturen. Jag har 2 st sarcophyton och en cladinella bland acroporor mm och acropororna växer så det knakar likaså med mjukisarna. Funkar utmärkt men sätt dem inte för nära bara. Sunt förnuft måste råda. Citera
xedar Postat 31 maj 2004 Författare Postat 31 maj 2004 tänkte också att det skulle gå bra. Man får väll va försiktig "som alltid" jag tackar så mycket för svaren Mvh Mikael Citera
Guest shining Postat 31 maj 2004 Postat 31 maj 2004 Kör man UV så ska det funka utmärkt. UV-filter är väldigt bra på att bryta ner det som korallerna utsöndrar vid sin "krigsföring".Dock vill jag väl minnas att det är väl mest läderkoraller som brukar vara ett problem? Medans t.ex. Xenia ska funka utmärkt, varierar nog rätt mycket det där. Citera
xedar Postat 31 maj 2004 Författare Postat 31 maj 2004 Hej! ja det va läderkorallerna som dom skrev om, och det är sådana jag har ett par stycken. men jag kör med UV och försöker ha dom spearerade så borde det väll funka. Dom som dör är ju Acropora om jag förstod dom rätt. så man kan kanske köpa ett frag och se hur den klarar sig i ett par månader innan man köper större. Mvh Mikael Citera
jimmy Postat 9 juni 2004 Postat 9 juni 2004 acke_lu försök att hålla dig till tråden du har ju redan en tråd om dett ämne !!!!! Citera
jockeman Postat 10 juni 2004 Postat 10 juni 2004 Precis som Addo skrev använder sig många av kontinuerlig användning av kol för att hålla ner de gifter som främst läderkoraller avger. Sedan varierar det hur mycket de påverkar de övriga korallerna. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.