Gå till innehåll

custom kar måttfråga?


slarvid

Rekommenderade inlägg

Tja! Funderar på att starta mitt första salt. Ska ha det i hallen.

Lösningen blir nog att limma själv eller beställa ett. Djupet får inte va över 35cm. gärna någen cm mindre.

För att kompensera tänkte jag skaffa ett högre.

Hur funkar typ ett kar som är närmare en meter högt? ljus och så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir lite som ett tavelakvarium...

Posta hur långt du vill ha det också.

Ang höjden så är den första praktiska aspekten att du måste kunna nå ned i det på ett Vettigt sätt. Har du så långa armar? Jag är 1,85, och mitt kar som är 50 högt går bra, men en dm till så hade jag nog kännt att jag fått det jobbigt.

Sen om det bra är 35 cm djupt så kommer det att få hög tyngdpunkt. Ven om du säkrar bänken i väggen bör du tänka på hur mycket (eller kanske lite) kraft som krävs för att set skall välta.

Sen beroende på hur brett du skall ha det kan du behöva dimensionera glaset nästa absurt tjockt. Det blir dyrt, tungt och ger eventuellt lite för mycket brytningsfel när man tittar lite från sidan..

Det var några tankar

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är 70 cm högt och står på 95 cm höga ben så jag måste stå på en stege och använda en lång tång för att kunn jobba i det.

Misttänker att det blir väldigt svårjobbat med en meter djupt och 35cm bredd, men det skulle kunna bli väldigt snyggt med någon eller några pelare och en stimfisk som gick där i.

MVH/Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Standardkar med djupet lika med höjden är egentligen sämsta alternativ och svåra att inreda. Vill man ha djupverkan är det långt bättre att ha djupet mycket större än höjden, då blir det klart lättare att inreda snyggt. Fast man kan helt klart gå åt andra hållet också och göra höjden mycket större än djupet, då får man tänka på ett helt annat sätt än med ett djupare kar och mer arbeta mot nåt i stil med en tvådimensionell tavla, det blir bara konstigt om man försöker arbeta mot djupverkan i ett sånt kar.

Akvariet i Hirtshals har en del kar åt det hållet, det finns såna som är ett par meter höga men bara dm på djupet. Effekten är rätt intressant, fisken lyfts ju fram så man ser den ordentligt. Tyvärr blev det ingen riktigt bra bild på hur det ser ut men här är nåt i a f:

post-4105-14468927303713_thumb.jpg

Hur de bär sig åt i ett sånt kar om de behöver göra nåt på botten vete tusan men som sagt, intressant upplägg.

Dock, höga kar med begränsat djup kan bli intressant men det har sina problem också. Skötseln kan ju bli besvärlig, det kommer också att bli ett dyrt akvarium eftersom det väsentliga för glastjockleken är höjden. Och stabiliteten då, precis som man varit inne på förut här. En sak till bör man tänka på också, an får kräma på ordentligt med ljus för att nå ner i ett högt kar. Tar du ett kar som är 1 m högt och 30 på djupet så får du lägga på många gånger mer ljus än om du hade karet på andra ledden om du vill hålla ljuskrävande saker. En revvägg med koraller i ett högt akvarium, visst blir det nåt snyggt men tänk på att det blir en snygg elräkning också om det skall fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Set du till att bänken det ska stå på är säkrat i väggen så går det nog bra.

Känns om att du ska ha minst 8 mm glas i detta om det är förstärkt, kanske 10....

Du får inte in 40 djupt? 120x50x40 får du för 1300 på Hornbach. Ett sådant köpte jag. Finns ett 200 l också som är 100x50x40 tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...