Gå till innehåll

Bakteriella infektioner


Rekommenderade inlägg

Om vi nu ska prata risker med våra kar så tror jag att bakteriella infektioner är underskattade som risk och fokus läggs väldigt mycket på gifter, tror det finns många fler människor som blivit sjuka av bakterier än av gifter, problemet är att det är svårare att peka ut vad det var som infekterade en och infektionen ofta inte syns förrän kanske dagen efter eller så och man kanske inte tänker på vad som infekterade det...

Själv har jag flera gånger när jag handskats med speciellt levande sten med mycket vassa "kanter" fått ömmande infekterade sår som oftast kroppen klarat av att hantera utan större problem, men helt klart tog längre tid än om man hade stuckit sig på en synål eller liknande och blev tydligt infekterade...

Ett av de större tillbuden som jag tillskriver akvariet är denna:

För nån månad sen fick jag vad som i folkmun kallas blodförgiftning (infekterat sår som skickar iväg en röd strimma som rör sig mot "hjärtat") detta var att jag hade en mindre skada i nagelbandet, och jag bökade runt en del i karet, nästa dag vaknade jag med väldig smärta i fingret, översta delen av fingret var varmt, rött och svullet... Jag dränerade en del var ur såret, tvättade det med sprit och jod och tänkte inte mer på det än att det gjorde väldigt ont.

På kvällen skymtade jag nåt som jag först trodde var en rispa på handen, men efter en del väntande och studerande var det tydligt att det var "blodförgiftning", ringde sjukvårdupplysningen, och fick veta att man normalt bör söka akut, men var inte så sugen på att sitta på akuten och då man hade turen att infektionen satt i fingerspetsen och strimman spred sig med bara några cm i timmen, och efter en självskattning där man fick kolla lymfkörtlar och att man inte var speciellt kraftigt allmänpåverkad (jag var samtidigt förkyld sen tidigare som var på bättringsvägen, så var lite svårt att bestämma vad som var vad)...

Men det var okej att vänta och söka akut på vårdcentralen på morgonen, med starka order om att om det blev värre så skulle jag åka direkt till akuten, och med tipset att kraftigt blöta ner gasbinda med Alsolsprit och vira in fingret och sen ta gladpack över det för att bromsa infektionen (galet hur mycket huden sväller upp om den hålls blöt i 8 timmar, gick knappt att böja den alls och den såg helt vit, livlös och rynkig ut)...

Under natten hade strimman spritt sig lite till, fick bredspektra-antibiotika mot infektionen, och strimman la sig relativt snabbt, mådde lite kasst några dagar efter det, svårt att veta om det var förkylningen, infektionen eller antibiotikan som fick en att må såpass kasst, antagligen en kombination... Såret var av en typ som jag inte haft förut, för från en liten hudflik var det när det började lägga sig var det kanske ett 5x5mm stort ovanligt djupt öppet sår, så helt klart hade de börjat med sin nedbytning av vävnaden...

Allt detta skedde trots att jag alltid tvättar händerna varje gång jag varit i karet, och sen spritar dem, men här var det det att såret var lite djupare och var en hudspricka som var svår att få rengjord, innan tänkte jag inte på det direkt att verkligen se till att man verkligen rengör sånna ställen noggrant, nu är jag väldigt noggrann om jag har hudflikar eller liknande där bakterierna kan ligga kvar och föröka sig...

Jag hade turen att det var en mindre infektiös bakteriell infektion och antibiotikan bet på den, för många nedbrytningsbakterier kan ge väldigt svårbehandlade sår, deras uppgift är just att bryta ner organiskt material, och våra kroppar består av organiskt material, så man får så kallade köttätande bakterier, vissa är det svårt att hitta antibiotika som biter på...

Jag personligen har alltid varit mer orolig för att få en kraftig infektion av karet än eventuella gifter, gifterna är man mycket mer medveten om, och som när det kommer till knappar vet jag ska handskas dem och vad jag ska undvika. Samtidigt som självklart riskerna med dem MÅSTE vara kända jag ibland tycker tar lite nästan hysteriska proportioner för nånting där det inte finns några(?) bekräftade mänskliga dödsfall som som berott på knappar, och i alla(?) dödliga fall har det varit att de ätit fisk/skaldjur som i sin tur ätit en stor mängd föda som innehållit palytoxin.

Jag använder kirurghandskar och skyddsglasögon när jag fraggar knappar eller gör nåt annat som irriterar dem, och det är väldigt uppenbart att man kan bli riktigt riktigt sjuk av att utsättas för palytoxin, och mycket små mängder räcker och det är absolut väldigt väldigt dödligt om man får det intravenöst, inget att leka med.

Det enda jag vill säga är att det är många andra saker som också är riskabla och många fler faller offer för, det är inte lika sexigt som ett av de starkaste kända naturliga gifterna (i ren form). Jag känner till flera som fått väldigt svårläkta sår av bakterier som kommit i sår ifrån vanligt trägårdsarbete, sötvattensakvarier m.m. samma typer av bakterier finns nämligen där med, och det kan ge mångåriga krämpor och här finns det mycket fler fall där människor dött av detta, så det är nåt som man bör ha ögonen öppna för, detta är nåt vi alla har i våra kar (och trädgårdar, blomkrukor osv) utan att ens tänka på det, man tror att man inte har några farliga djur i karet och glömmer bakterierna.

Hade jag inte sett min "blodförgiftning" i tid hade det lätt kunnat bli ett allvarligt tillbud med infektion i lymfsystemet och eventuell äkta blodförgiftning som kan vara dödlig på ett några få timmar när det väl sker. Nåt man bör tänka på, och slarvar man med sin handtvätt och hand-spritning efter att ha hållit på i karet (eller i jorden)!

Får väl se om nån orkar läsa helheten men ville bara dela med mig av min erfarenhet.

Ändrat av Benighted
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...