Gå till innehåll

Returvatten , var ?


uffe2

Rekommenderade inlägg

Var ska man skicka ut sitt returvatten från sumpen till akvariet ?

Vanligast är väl att man skickar ut vattnet vid ytan i akvariet och sedan är det bra med detta....

Men, jag funderade om man inte istället ska skicka ut sitt returvatten nere vid botten vid all levande sten,

för där ligger diverse "avfall", elaka organismer och annat skräp.

Om man har returen vid botten och får ett strömavbrott,

så uppstår ett problem med häverteffekten.

För att lösa detta problem, så kan man sätta på en backventil på returvattnet,

men jag tror att det innebär en hel del motstånd för returvattnet.

Med hur mycket sjunker flödet ?

Ett annat alternativ är att göra returröret som ett stort U, som först går upp till ytan och sedan ner till botten.

Sedan gör man ett litet lufthål i returröret, som finns nära vattenytan.

Finns det några som har gjort något liknade lösningar och kan berätta om sina erfarenheter ?

Är det någon som har bättre lösningar, tro ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt ett Y-korse på returvattnet så har man lite vid ytan å resten nere vid botten.

Borra ett 5mm hål max nån centimeter nedanför ytan så bryts häverten då vattnet kommer till denna.

Backventil är så litet motstånd så det är ingen fara, finns olika varianter hur den funkar.

1. en platta i röret som åker med upp när vattnet från pumpen startar. Återfjädrar med trycket uppifrån karet då strömmen stängs av

2. Ett slags Y-korse och en plupp/plastcylinder. Faller tillbaka då strömmen stängs av eller sin tyngd åker ner i röret och häverten stannar/stoppas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min retur längs bakkanten på karet. Jag har gjort en så kallad "spraybar" så den blåser under stenen och skickar den mesta skiten som samlas där.

Nu när jag sitter här skulle jag nog gjort hålen lite större och valt en störe pump, då det är ganska mycket motstånd i en "spraybar". Jag har även gjort ett 4mm hål ca 1cm under ytan och den funkar mycket bra har redan testat den då jag glömde vrida om kranen till pumpen när jag stängde av den.

//Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat alternativ är att göra returröret som ett stort U, som först går upp till ytan och sedan ner till botten.

Sedan gör man ett litet lufthål i returröret, som finns nära vattenytan.

Finns det några som har gjort något liknade lösningar och kan berätta om sina erfarenheter ?

Är det någon som har bättre lösningar, tro ?

Hej Uffe!

Av din beskrivning att döma antar jag att du kör din retur genom ett borrat hål i botten, så för att bryta häverten på ett idiotsäkert sätt (om man inte litar på backventiler) blir du nog tvungen att gå upp till ytan och sedan ner igen. = Förlorat tryck. Eller också välja att pumpa ut vattnet vid ytan.

Själv tycker jag att det är en bra idé att släppa ut vattnet så långt bort från ytavrinningen som möjligt för att skapa maximal cirkulation, men det går säkert att uppnå med en välplacerad powerhead också.

Du skulle ju kunna se det som en möjlighet att lattja lite med returen och sätta en SQWD ovanför ytan och sedan vända ner till botten igen. Om jag inte missminner mig fungerar SQWDen som en T-koppling i sig.

Altså:

  • Rör upp förbi ytan med borrat hål strax nedanför ytnivån.
  • SQWD som fungarar som en T-koppling.
  • Långa, icke skarpa 90°-vinklar till rör som leder ner vattnet till botten igen.

Bara en idé. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...