Gå till innehåll

Önskelista, Funkar den eller tar de död på varndra?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Suttit och funderar lite på vad för fiskar jag skulle vilja ha i mitt 380L kar när jag väl kommer till den punkten att jag ska börja köpa fiskar. Så har en liten lista och tänkte kolla med er om jag köra på tok för många fiskar eller om de verkligen inte fungerar tillsammans.

Karet ska innehålla mjukisar och LPS är planen och just nu är det ca 40-50kg LS i det.

1st Gobiodon histrio

1st Centropyge loricula

1st Synchiropus splendidus

5-6st Chrysiptera hemicyanea eller Chromis viridis om fröken fiskarna är för stökiga mot de andra.

1st Salarias fasciatus

2st Amphiprion ocellaris helst ett par då.

sedan har jag tittat lite på sandvändare som tex Valenciennea puellaris men vet inte om de kommer täcka korallerna i sand. Men jag gillar deras beteende annars.

Det jag vet att det är lite gamble att köra LPS och Dvärgkejsare men jag är nog beredd att ta den risken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa frökenfiskarna & kör Chromis så ser jag inga konstigheter iallafall. Ocellaris kan vara sjukt jobbiga, men ser ingen risk med dem i 380 liter.

Alla sandvändare riskerar att sanda ner dina koraller, vissa är bara värre än andra. Puellaris verkar vara en av de bättre varianterna enligt litteraturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller bara ciklider just nu och det lever ju för att bråka så hur bråkig i jämförelse är dessa frökenfiskar? Jagar de alla andra fiskar runt runt i karet tills de dör eller, nästan så folk har framställt dem för mig. :)

Gillar färgerna på dem men vill ju inte ha några terrorister i karet som gör livet surt för de andra.

Angående Ocellaris så skulle jag gärna vilja ha dem i symbios med en anemon för jag tycker det verkar vara ganska intressant beteende. Men de blir nog inte det första jag köper till karet direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, ciklider är mer revirhävdande och bråkiga, fröknar kan vara mer systematiskt sadistiska.

Dom fungerar självklart med lite tuffare fiskar som inte stressas så lätt och som kan slåss tillbaka eller käka upp bråkstakarna...

Köper du fröknar så inhandla även lite tunn nylonlina och hullingslösa krokar(storlek 18 brukar vara bra).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...