Gå till innehåll

Sjuk gul kirug (bilder)


kladd3

Rekommenderade inlägg

Hej Allesammans

Min gula kirug har nu inte ätit som han gjort innan och nu har har han tunnat ut ordentligt (se bilder) han har även tappat mkt av sin färg och blivit mer "vit"

Har två hypoteser vad det kan vara

1 Ålder, har haft han i snart två år köptes "begagnad"

2 Koppar förgiftning, kör med ett cleas olsson filter där gängorna är i koppar har dock konstruerat filtret så att kopparn enligt min mening inte borde kommit i kontakt med vattnet. Samt att inga av mina andra fiskar verkar lida av samma symtom.

Tror ej att jag kan fånga honom eftersom han är ganska skygg och även om jag lyckas fånga honom så vet jag inte hur jag ska förvara honom har ingtet annat akvarium att stoppa ner honom i.

Han har alltid ätit pellets men just nu så verkar han inte vara intresserad av av dem. Nori har han alltid varit väldigt förtjust i dock nu så total ignorerar han den tja han är framme och "sniffa" sniffa på dem men äter inte.

Mysis är det enda han just nu äter lite av men inte i samma mängder som innan

post-5427-14468927574805_thumb.jpg

post-5427-1446892757458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Sökte lite på nätet och hittade denna sida: http://microcosmaqx.typepad.com/jay_hemdal/page/2/ scrolla ner till februari....och bild på gul kirurg det pratas om HLLE och dess orsaker.

Hoppas det löser sig! Tillägg:på reefcentral diskutereras det om orsaker allt från koldamm till krypströmmar och näringsbrist och då vitaminbrist..brocolli har en del lyckats med. Min engelska är inte den bästa så?Tydligen är det vanligt på gula kirurger...sökte på yellow tang HLLE tex : http://www.bluezooaquatics.com/resources.asp?show=378

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara tarmparasiter även om du inte stoppat i något nytt på länge, du matar ju har man otur kan det följa med fodret.

Pellets och noori är inte direkt varierat heller.

Jag matade mina med i stort sett allt foder jag kunde få tag i, hade alltid minst 5 olika sorter hemma.

Som torrfoder använde jag för det mesta Formula One och Two, Noori, FaunaMarin Ultra Health och någon sorts flingor.

Fryst använde jag det som fiskbutiken hade att erbjuda lämpligt för salt, mysis, artemia, cyklops mfl. frysfodret marinerade jag i lite vitlöksvatten någon gång eller två i veckan, det stärker immunsystemet.

EDIT:

Ja just det, julian sprungs seaveggies går hem hos dom med och ska väl vara bättre än noori.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara tarmparasiter även om du inte stoppat i något nytt på länge, du matar ju har man otur kan det följa med fodret.

Pellets och noori är inte direkt varierat heller.

Jag matade mina med i stort sett allt foder jag kunde få tag i, hade alltid minst 5 olika sorter hemma.

Som torrfoder använde jag för det mesta Formula One och Two, Noori, FaunaMarin Ultra Health och någon sorts flingor.

Fryst använde jag det som fiskbutiken hade att erbjuda lämpligt för salt, mysis, artemia, cyklops mfl. frysfodret marinerade jag i lite vitlöksvatten någon gång eller två i veckan, det stärker immunsystemet.

EDIT:

Ja just det, julian sprungs seaveggies går hem hos dom med och ska väl vara bättre än noori.

Finns det någon botemedel för detta eller är det bara att varierar maten bättre tyvärr så har den lokala butiken inte så stort utbud på mat

Sent from my LT15i using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mig veteligen finns det dåligt med botemedel, möjligt om det finns någon medicin, men då är det rekommenderat med karantän under medicineringen då medicinerna oftast slår ut allt nyttigt i karet med.

Någon guru på den fronten får svara på det.

Du kan ju alltid testa att marinera maten i vitlöksvatten, dock är det inget botemedel direkt men kan kanske vara värt att testa.

Pressa en klyfta vitlök i en mugg vatten, släng i fodret gärna i en tesil eller liknande, låt dra i en kvart eller så, häll fodret i karet helst inte vattnet ur koppen.

Har du ingen tesil så gör det inget om det följer med vitlök i karet, det blir uppätet det med.

Skummaren kommer säkert få en knäpp när du matar med det, min skummade över då iaf. Kan vara läge att stänga av den en stund.

Korallerna kan bli lite småsura med men återhämtar sig ganska fort, mina rhodactis blåste upp sig till fotbollar varje gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang HLLE http://www.coralmagazine-us.com/content/activated-carbon-hlle-smoking-gun-found

just det där med kol vid användning har jag fått lärt mig att lågt flöde är bäst!man utnyttjar kolet på bästa sett..vid denna under the gun grejj är det så också!gärna någon sorts filter efter kolet!tex filter matta..En aning skeptisk var jag innan jag fördjupade mig i hlle som inte verkar finnas i naturen

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen förövrigt har jag svårt att tro att någon parasit skulle slå till efter ett år via normalt foder!Skulle det vara kopparförgiftning skulle de lägre djuren drabbas först för de tål det sämre en fisken...sen hur ser de övriga fisken ut?Jag tror att man borde hörsamma amerikanarna i detta fall..jag har sett mängder med bilder på gula kirurger som är i liknade skick på nätet!Är denna åkomma okänd i sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...