Gå till innehåll

Ny bänk - tips?


dahlgren

Rekommenderade inlägg

Tänkte ordna till min bänk som akvariet står på. Så här är tanken.

post-7122-144689275913_thumb.jpg

Är det funkis? Funderar mest över de inskjutna reglarna som syns från sidan, dom gör att det blir lite rymligare ovanför sump och osmos.

Skulle gärna vilja ha större så det får plats med framtida teknik, men då måste jag bygga ännu högre eller på bredden. Inget jag är jättesugen på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Hur gjorde du med upphängningen? har dåligt tak så måste göra något liknande.

Enligt ritningen skulle hela bänken byggas i 20mm MDF samt 45*45 reglar. Dock så fanns inte 20mm så det fick bli 19mm istället. Det gick okej ändå, luckan fick kapas till för att passa på längden utan att sitta alltför tajt.

Eftersom jag inte har tillgång till en ordentlig kap så fick jag kapa till skivorna på bauhaus där materialet köptes, kostade väl en 200ing kanske. Totalt värt det då det var bra passform.

Jag har minimerat antalet skruvar på utsidan av skåpet av estetiska skäl. Det sitter endast 4 skruv längst ner på skåpet och in i ramen av 45 reglarna, det är det enda. Resten sitter med vinkeljärn och skruv från insidan.

Armaturen är Ormets gamla och upphängd på samma sätt, dock så har jag inte fäst rören i väggen utan direkt i skåpet istället. Här finns bilder på hur det ser ut https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?44179-25-%E5r-s%F6tt-nu-testar-jag-Salt!-75L/page3

Såhär vart det med luckan på.

post-7122-14468927949479_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips:

Eftersom hela akvariet måste ha underlag i form av bänk måste man ta hänsyn till detta i och med lucka. Bänken utan lucka måste alltså ha samma area som akvariet, därefter får man räkna på lucka.

Kollar man på ritningen längst upp och "från sidan" ser man att bredden på skåpet är 40cm, detta är inklusive lucka. Utan lucka är det alltså bara 38cm och akvariet är 40cm djupt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...