Gå till innehåll

Röd Eunice


Petter N

Rekommenderade inlägg

Konstaterade att jag har en röd fin Eunice-mask. Tycks vara den som i Reeflex kallas Eunice sp. 01. Den tycks inte bli meterstor, vilket känns bra. Har någon haft negativa erfarenheter av denna mask eller vet något om den? Om den inte är ett problem får den gärna vara kvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många som anser att Eunice maskar "bobbit worms" är allt annat än nyttodjur. Kan vara värt att kolla länkarna nedan innan du bestämmer dig för vad du ska göra.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?12745-Monstermask-1-meter-lång-korallätare!&highlight=monstermask

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1165930/Barry-giant-sea-worm-discovered-aquarium-staff-mysterious-attacks-coral-reef.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många som anser att Eunice maskar "bobbit worms" är allt annat än nyttodjur. Kan vara värt att kolla länkarna nedan innan du bestämmer dig för vad du ska göra.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?12745-Monstermask-1-meter-lång-korallätare!&highlight=monstermask

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1165930/Barry-giant-sea-worm-discovered-aquarium-staff-mysterious-attacks-coral-reef.html

Ja det finns stora otäcka Eunice har jag konsterat. Men gäller detta även den röda (Eunice sp 01). Enligt Reeflex blir den "bara" ca 30 cm lång, vilket i sig kan vara mkt, men det är ju inte gigantiskt. Dessutom undrar jag om någon har haft erfarenhet av de röda sorten t ex om den förstört koraller eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det står sp efter artnamnet betyder det bara att man inte har identifierat vilken underart djuret tillhör, det betyder alltså att din Eunice "sp 1" mycket väl kan vara en Eunice aphroditois bara att den som skriver om den inte har förmågan att avgöra det . Att tro på vad som står på reeflex rörande ett djur man inte ens vet vilken underart den tillhör är inte alltid så bra.

Tänk på att många sidor som t.ex. reeflex är byggda av människor som har väldigt begränsad kunskap om djuren de skriver om, de utgår ofta från erfarenhet från enstaka exemplars beteende och utveckling, d.v.s underlaget för att ge en korrekt beskrivning av djuret är bristfälligt.

Jag skulle utgå från att en oidentifierad underart har liknande egenskaper som andra underarter av samma djur tills jag har hittat pålitlig information om annat.

I detta fall skulle jag iallafall tänka "better safe than sorry".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det står sp efter artnamnet betyder det bara att man inte har identifierat vilken underart djuret tillhör, det betyder alltså att din Eunice "sp 1" mycket väl kan vara en Eunice aphroditois bara att den som skriver om den inte har förmågan att avgöra det . Att tro på vad som står på reeflex rörande ett djur man inte ens vet vilken underart den tillhör är inte alltid så bra.

Tänk på att många sidor som t.ex. reeflex är byggda av människor som har väldigt begränsad kunskap om djuren de skriver om, de utgår ofta från erfarenhet från enstaka exemplars beteende och utveckling, d.v.s underlaget för att ge en korrekt beskrivning av djuret är bristfälligt.

Jag skulle utgå från att en oidentifierad underart har liknande egenskaper som andra underarter av samma djur tills jag har hittat pålitlig information om annat.

I detta fall skulle jag iallafall tänka "better safe than sorry".

Jag tänkte göra ett vattenbyte i helgen. Funderar på att plocka bort stenen och lägga den i en hink med saltare vatten (salthalt 1.040). Tydligen ska masken krypa ut då. Kommer min Sarcophyton och Xenia att ta skada av denna salthalt eller är det ok?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nytto djur. låt den va ifred

Funderar eventuellt på att ta bort masken om det är hyfsat görligt. Jag har dock inte bestämt mig. Gillar inte att röra i akvariet i onödan och brukar helst lösa problemen först när de är problem. Vill dock inte behöva riva upp hela akvariet senare heller ifall det är en elak mask.

Så frågan till Andreas N är: Vad menar du med att den är ett nyttodjur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nog 1000 maskar i mitt akvarie och alla är den vanliga brun-röda saken som inte blir så stor. att du skulle ha en bobbit bara för du sett en mask anser jag som väldigt osannolikt.

Eurythoe-maskar har jag också hur många som helst, några mer än 2 dm stora. Dessa är jag inte orolig över och är glad att de finns. Den mask jag såg och som vi pratar om nu är identisk med den röda som på Reeflex kallas Eunice sp. 01. Den bekymrar mig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste lite på Reef Central om Eunice maskar. Tydligen finns det en stor mängd Eunice-maskar och det är endast ett fåtal arter som blir gigantiska rovdjurs-monster. De flesta förblir hyfsat små och lever som asätare eller herbivorer. Tyvärr kan man inte vara säker om man inte undersöker dem under mikroskop. De föreslog där att man helt enkelt avvaktar och är lite vaksam på maskens beteende.

Jag konstaterade att jag inte kan få bort stenen utan att påverka stora delar av mitt uppbygda rev. Jag tror således att masken får kvar till att han ställer till problem. Och ställer han till problem är han dödens.

Såg att min inte var helt identisk med Reeflex Sp 01. Min har ytterligare ett vitt band lite nedanför det vita band som är strax nedanför huvudet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Tjena Rasmus!

Vi har haft en svart variant av Eunice i "giftiga djur"-akvariet hos oss. Väldigt skygg så jag vet inte hur lång den var. Ungefär 1,5cm bred iaf, med riktigt otäck mun.

Den åt upp alla mjukkoraller vi satte in, mestadels Sinularia. Kändes som koraller bara försvann över natten. Har för mig att knappar försvann också. Ingen fisk, men då har vi ju inga små fiskar i det akvariet.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick en riktigt usel mobilbild på den samma kväll jag såg den, bifogar den här.

post-7661-14468930559487_thumb.jpg

Tjena Rasmus!

Vi har haft en svart variant av Eunice i "giftiga djur"-akvariet hos oss. Väldigt skygg så jag vet inte hur lång den var. Ungefär 1,5cm bred iaf, med riktigt otäck mun.

Den åt upp alla mjukkoraller vi satte in, mestadels Sinularia. Kändes som koraller bara försvann över natten. Har för mig att knappar försvann också. Ingen fisk, men då har vi ju inga små fiskar i det akvariet.

/ David

Så den tog även Palythoaknapparna? Jag ser inga spår på några koraller i mitt akvarium, men då har jag inga mjukkoraller heller. Vet inte hur länge jag haft den heller, nya stenar hamnar hos mig med jämna mellanrum och det var säkert en månad sedan jag gick till akvariet på natten med ficklampa senast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inge bra på att arta knappolyper, så det vågar jag inte svara på. Sen är det möjligt att de tynade bort, vet inte om de försvann lika fort som mjukkorallerna. Såg ju aldrig masken äta koraller. Men iom att de gick i samma vatten som andra mjukkoraller som trivdes väldigt bra så antar jag att det var masken som åt dom.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...