-
Rasmus Aqua Medic Armatus XD 375
Hej alla. Det var länge sedan man gjorde något ljud ifrån sig i den här hobbyn, trots att jag inte varit saltvattenslös en enda dag de senaste 13 åren. För det mesta har det handlat om småskaliga och oftast nischade delar av hobbyn för mig sedan jag flyttade hemifrån 2016 till studentboende och i samband med det lade ner odlandet av färgade pinnar. Zoanthus, mantisräkor, musslor, mangroveträd. Perioderna har avlöst varandra. Det har varit ett par flyttar sedan dess också. I samband med att jag för fyra år sedan landade ute i Göteborgs skärgård så bestämde jag mig för att satsa på något större än jag tidigare haft. Det fick bli ett Aqua Medic Armatus XD 375 med måtten 100*65*55 cm. Förutom att det var ett relativt prisvärt akvarium (åtminstone då, det verkar ha gått upp rejält sedan dess) så fastnade jag för djupmåttet på 65 cm, då det alltid har varit den akvariedimension jag värderat högst. I efterhand har jag insett att jag inte är så positiv till hur frontglaset är placerat och avsaknaden av stag och känner en återkommande oro inför framtida läckage (lex Red Sea), men nåväl. Akvariet har under dessa år haft en del toppar och dalar, vilket till stor del har korrelerat med ens egna toppar och dalar. Nu försöker jag få rätsida på det ännu en gång, och tänkte att jag genom att skapa en tråd med planen att föra någon sorts lös dagbok kanske kan lyckas den här gången. I nuläget är akvariet lite av en fosforgruva efter en lång tidigare period av försummelse. De andra vattenparametrarna ligger stabilt inom det normala spannet, så jag är tacksam för att åtminstone bara ha en kamp framför mig. För någon månad sedan började jag med Rowaphos i strumpa och har kunnat se fosfatnivåerna sjunka sedan dess, vilket är glädjande. Samtidigt gör jag antagandet att all min sten är fullproppad av fosfat vid det här laget, men att byta ut den känns inte som ett alternativ. Jag har även stora mängder detritus, och situationen blev inte bättre av att mitt rullfilter (Clarisea) gick sönder för några månader sedan. Jag har dock inga planer på att fixa det i nuläget då det ärligt talat mest var jobbigt att ha att göra med. Min plan nu är att göra om sumpens första sektion till ett litet refugium i stället och går just nu och väntar på att den lilla belysningen ska komma (Tunze Eco Chic Refugium) så att jag kan börja odla makroalger. Dels för upptaget av näringsämnen, dels för syresättning och pH-stabilisering under natten, men kanske främst för nöjet i att ha en separat liten värld inom akvariet där ett annat ekosystem får råda. Akvariet i sin nuvarande form har ett tema av läderkoraller, gorgonior och skivanemoner. Inte nödvändigtvis för att det var den ursprungliga planen, men det är dessa som i slutändan har orkat med mig. Den enda stenkorallen är en Plerogyra sinuosa som har hängt med i många år och har visat sig vara otroligt tålig och förlåtande, och som dessutom utgör akvariets clownfiskhem. Förhoppningsvis blir det lite fler stenkoraller i framtiden. Vad är tekniken som håller igång allt, då? Så här ser det ut på den fronten: Belysning: 1 st Kessil AP9X 2 st Kessil A160WE Circulation: 1 st Vortech MP40 2 st gamla cirkulationspumpar som jag grävt fram i förrådet 1 st Maxpect Jump DC (returpump) Filtrering: Maxspect Jump (skummare, har glömt vilken av storlekarna det är) Aqua Medic Helix (UV-filter) Övrigt: Reef Factory DP4 (doseringspump) Reef Factory Thermo Control (med inkopplad titanvärmare samt fläktar vid behov) Att haka på tåget med Reef Factory visade ju sig vara ett misstag senare i och med deras konkurs. Än så länge lever appen och enheterna kan styras som tidigare, men en dag kanske allt slocknar. Det fick bli min läxa att aldrig någonsin igen köpa produkter som enbart förlitar sig på appar och molntjänster utan att ha en fysisk styrenhet. Doseringspumpen har fram tills nu använts för att dosera Triton Other Methods med, men nu är jag i fasen att gå över till Oceans of Life Reef Basics 5.0. Det är kanske dags att även presentera invånarna i akvariet. Fiskar: 1 st Ctenochaetus tominiensis 1 st Halichoeres chloropterus 1 st Pterapogon kauderni (de var från början fyra, men mobbade helt enkelt ihjäl varandra i tur och ordning) 1 st Pholidichthys leucotaenia 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Chrysiptera parasema 1 st Oxycirrhites typus 1 st Cirrhitichthys oxycephalus 1 st Pictichromis diadema 1 st Scartella cristata 1 st Acreichthys tomentosus 1 st Cryptocentrus leptocephalus Kräftdjur: 1 st Alpheus bellulus (i symbios med C. leptocephalus) 1 st Lysmata debelius X st Calcinus minutus 1 st Calcinus gaimardii 1 st Calcinus elegans Snäckor: X st Trochus histrio 5 st Turbo brunneus 3-5 st Monetaria annulus 1 st Scutus unguis 1 st Cerithium nodulosum 1 st Strombus/Conomurex sp. Tagghudingar: 1 st Tripneustes gratilla 1 st Ophiolepis superba Som avslut kommer lite bilder tagna nu denna eftermiddag. Det återstår att se hur duktig jag blir på att uppdatera här, men det var i alla fall ett livstecken från mig. Jag passade även på att skicka iväg en slant till Saltvattensguiden, det finns mycket nostalgi kopplat till den här sidan för mig och det är kul att se att den fortfarande har hängt kvar.
-
Reef Roids eller Coral Sprint?
Då skulle jag nog välja Reef-Roids. Det anses ju av många vara det bästa korallfodret på marknaden. Coral Sprint är antagligen för finkornigt för många storpolypiga koraller.
-
Reef Roids eller Coral Sprint?
Vad tänker du mata? Coral Sprint gjorde ett överraskande positivt intryck då Goniopora verkligen tycks älska den hos mig, medan Reef-Roids tas emot med en inte riktigt lika stor entusiasm i nuläget (har dock bara använt den i några enstaka veckor, än så länge). En nackdel med Coral Sprint är dock att den drar åt sig fukt väldigt lätt. Innehållet i burken blev kladdigt ganska snabbt.
-
Studentrevet
Acanthastrea lordhowensis-samlingen har utökats lite också. Det roliga är dock inte slut här, nu väntas expresspaket från Stuttgart på tisdag också...
-
Studentrevet
Dags för lite uppdatering, samt redovisning av vad som är nytillkommet. Akvariet rullar på otroligt bra just nu. Skickade ett Tritontest häromveckan som gav tillbaka riktigt fina resultat för i princip allt. Endast jod och fosfat var lite för låga, men ändå acceptabla. Förhoppningsvis ger Triton-Labs mätvärden en någorlunda korrekt bild av verkligheten i akvariet. Första fisken på länge har nu flyttat in också, en riktigt röd Synchiropus splendidus-hane. Akvariet har länge kryllat av små kräftdjur som springer kors och tvärs över glaset; tillsammans med alla småsnäckor har dessa gjort att jag aldrig längre behövt skrapa alger från frontrutan. Än så länge verkar fisken nöjd med denna tillvaron. En annan filur som flyttat in är en Neopetrolisthes maculatus. Min N. ohshimai blev tyvärr bragd om livet av dinoflagellater förra året, och jag har varit på jakt efter en ny sedan akvariet stabiliserade sig. Som väntat fick min P. crucifer ganska omgående en ny inneboende, den stackars räkan har förvisats till andra koraller... En ny korall, en Goniopora av hittills okänd arttillhörighet. En bit förmodad Pectinia paeonia, alternativt P. alcicornis.
-
Sju västkustakvarier i en gillestuga
Jag är student på marina institutionen och är ibland på Tjärnö, spenderar dock mestadels min fälttid vid Kristinebergs station!
-
Sju västkustakvarier i en gillestuga
Det högsalina, kalla vattnet från djupvattenssystemen inne på stationen pumpas ut där vid bryggorna också, så dessa djur får dessutom acceptabla levnadsförhållanden (inom ett väldigt snävt område) där det annars inte hade varit möjligt!
-
Studentrevet
- Studentrevet
- Studentrevet
Ber om ursäkt för den dåliga uppdateringen. Musslan var på god väg och hade nästan läkt färdigt (rena miraklet), men sedan skedde något mystiskt som fick båda mina T. derasa att dö, samt en relativt nyinförskaffad T. maxima. Utesluter inte att den senare kan ha haft något smittsamt med sig, men min H. hippopus och T. squamosa var helt opåverkade av det hela. Detta fick mig i alla fall att stappla lite inom hobbyn, så akvariet har i princip fått rulla på utan att så mycket händer. Nu har jag dock återfått motivationen, vilket har bidragit till några nya djur. Mangroven skjuter i höjden dessutom, riktigt kul!- Har du lyckats med mussla ?
Jag har testat samtliga arter som idag erbjuds inom den svenska handeln, skulle ranka dem (lättast till svårast) som Hippopus hippopus -> Tridacna derasa -> Tridacna squamosa -> Tridacna maxima -> Tridacna crocea. De två, eventuellt tre, förstnämnda är klart mer förlåtande för misstag än de två sista.- Magnesiumsulfat
Okej, men det rör nog sig ändå om heptahydrat, tror inte att något annat säljs för akvariebruk.- Magnesiumsulfat
Magnesiumsulfat-heptahydrat (vilket jag antar att det rör sig om, står det något på förpackningen angående hydrat?) har en molmassa på 246,47 g/mol, magnesiumklorid-hexahydrat har 203,31 g/mol. Om du normalt använder 80 g magnesiumklorid-hexahydrat så blir det cirka 0,39 mol. 0,39 mol av magnesiumsulfat-heptahydrat blir cirka 96 g. 96 gram av magnesiumsulfat är alltså vad du behöver för att matcha din tidigare lösning. Hoppas att jag inte tänker snett någonstans så här på vardagskvällen, någon får gärna kontrollräkna...- Magnesiumsulfat
Till att börja med har de olika molmassa, så du måste använda en annan mängd av magnesiumsulfat jämfört med magnesiumklorid för att få samma dosering av magnesiumjoner till akvariet. Sulfat är den näst vanligaste anjonen i naturligt havsvatten efter klorid, dock är koncentrationen fortfarande mycket lägre (0,028 respektive 0,546 mol/kg), så sulfatkoncentrationen kommer avvika snabbare från det naturliga värdet procentuellt sett när man försöker hålla uppe magnesiumkoncentrationen med enbart magnesiumsulfat. Om man normalt sett kör kalciumklorid och magnesiumklorid i samma lösning så får man se upp med att byta till magnesiumsulfat, annars fälls kalciumsulfat (gips) ut i behållaren...- Varför mår dom inte bra?
Aquaforest Energy (före detta "Coral E") innehåller små mängder koppar, vilket är mycket giftigt i för höga koncentrationer. Doseringen av en sådan produkt ska snarare baseras på mängden koraller än på vattenvolymen (vilket jag gissar är vad butiken föreslog, samt även vad som står på förpackningarna generellt), dessutom är det bättre att dosera för lite än för mycket av något sådant (eller kanske helst inte alls). - Studentrevet
Account
Navigation
Sök
Configure browser push notifications
Chrome (Android)
- Tap the lock icon next to the address bar.
- Tap Permissions → Notifications.
- Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
- Click the padlock icon in the address bar.
- Select Site settings.
- Find Notifications and adjust your preference.
Safari (iOS 16.4+)
- Ensure the site is installed via Add to Home Screen.
- Open Settings App → Notifications.
- Find your app name and adjust your preference.
Safari (macOS)
- Go to Safari → Preferences.
- Click the Websites tab.
- Select Notifications in the sidebar.
- Find this website and adjust your preference.
Edge (Android)
- Tap the lock icon next to the address bar.
- Tap Permissions.
- Find Notifications and adjust your preference.
Edge (Desktop)
- Click the padlock icon in the address bar.
- Click Permissions for this site.
- Find Notifications and adjust your preference.
Firefox (Android)
- Go to Settings → Site permissions.
- Tap Notifications.
- Find this site in the list and adjust your preference.
Firefox (Desktop)
- Open Firefox Settings.
- Search for Notifications.
- Find this site in the list and adjust your preference.