Gå till innehåll

uv-c


biztro

Rekommenderade inlägg

Guest NoName

Monterade min UVC i överlådan. Ingenting som syns och den är inte ivägen så jag är mkt nöjd. Ta reda på hur din uvc ska monteras, vissa har både flödes riktning och monternings vinkel. Flödet genom UVCn är oxå viktigt, tänk på att många pumpar tappar mkt flöde när vatten ska lyftas. (även om det till viss del jämnar ut sig med fallhöjd)

ljustomt.JPG

Pga närvaron av starka ljuskärllor är det enbart PVC rör som inte släpper igenom ljus som är tänkbara här. Slangar växer igen med alger eller torkar ut och blir alldeles stela. En fördel med en stump silikonslang är att den alltid håller sig mjuk om man skulle vilja ändra om lite så går det att bända och böja lite. Vattnet kommer in från vänster i uvt och mynnar ut vid ytan via en 90graders böj. Vanligt galler skydd på pumpen, inget partikelfilter. (vore en fördel?) Nackdelen är förståss att MH'n måste lyftas ur innan UVCn blir tillgänglig för rengörning eller underhåll. Men det är ju inte mer än att man får dra ut sladden och lyfta ur den först.

belysning2bo.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Har du inte hört om sneda T8? Nyligen i Tyskland så upptäckte man att tillväxten på stenkoraller ökade dramatiskt när man monterade T8 rören på snedden istället!

;) Hehe ja jag vet det ser illa ut. Men det beror på att röret är exakt lika långt som karet och då får det hamna lite snett för att rymmas. En miss av mig helt enkelt :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...