Gå till innehåll

Ni som provat fauna marine's Algea x


campokatt

Rekommenderade inlägg

Svårt o minnas det var ett tag sedan men jag har en lista på vad den tog livet av i mitt kar på några dagar(lite lägre dos än rekommenderat av FM)

-2 Putsarräkor

-1 Pseudanthias pleurotaenia

-2 Kolonier(stora) ljusblå/vita Acropora echinata

-1 Acropora granulosa koloni som var min favorit

-1 Acropora hyacinthus

-1 Stenopus tenuirostris

Räkorna reagerade först och korallerna dog nån dag efter att jag slutade dosera.

Algerna reagerade inte det minsta på doseringen....

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte speciellt länge, jag doserade lite under den angivna mängden enligt rekommendationen jag fick från Claude på FM.

Undrar om jag hann dosera 3-4ggr innan det gick åt skogen, jag hade dock blivit varnad av handlaren så jag hade ett öga på de hela.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte speciellt länge, jag doserade lite under den angivna mängden enligt rekommendationen jag fick från Claude på FM.

Undrar om jag hann dosera 3-4ggr innan det gick åt skogen, jag hade dock blivit varnad av handlaren så jag hade ett öga på de hela.

//NiXoN

Dvs 5ml/100l varannan dag?

Har läst på forum att folk haft lite blandade resultat med det.

Du vet inte vad det var som hände? Produkten i sig är ju knappast giftig lixom.

Nått värde typ PH, KH eller dylikt som sjönk hastigt? Syrehalt i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förståt så är det en komponent i produkten som saboterar algernas fotosyntes, så jag skulle inte våga säga att det inte kan vara giftigt.

Räkorna såg ut att lida av syrebrist, fiskarna fick skador på fenorna liknade nåt bakteriellt eller när man kör för mycket ozon.

Jag läste liksom du på forumen och klurade ut att chansen var 50-50 eller sämre men när man är desperat så provar man...

Det som har löste mitt algproblem var ett refugium, funkar säkerligen inte för alla men det funkade häpnadsväckande bra för mig.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för sorts alger du vill få bukt med?

Det finns alltid en risk med den här typen av bekämpningsmedel, ibland så händer det som Nixon beskriver och det verkar uppstå syrebrist i karet - kan även tänka mig att inte rekommendera detta om man t.ex kör DSB.

Doseringen är också viktig att den blir rätt

Om du provat "alla" andra naturliga alternativ så kan det vara en sista utväg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...