Gå till innehåll

Överflytt av gammalt bottengrus?


Hawkmoon

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Då är det dax att flytta över allt levande samt inredning till mitt nya kar (P-120) som stått i 7 veckor med städpatrull samt senaste veckan 1 par Ocellarius.

Det jag är tveksam till är om jag skall ta med mig bottensubstratet, gör det mer skada än nytta? tänkte på ev bundet fosfat o.s.v

Jag har redan aragonit med levande sand blandat i nya karet men det finns utrymme för det som är i mitt ReefMax kar.

Hittade dessutom en Bristleworm som nu ligger i sanden, skall jag ta med den till nya karet eller passa på att rensa bort den? , misstänker att det är den som tog en tugga på en av mina sandvändande stjöstjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du redan har levande sand ser jag ingen anledning att flytta sanden som den är... jag hade sköljt den länge och väl med sötvatten, eventuellt dragit upp den i en hög så småkrypen tar sig till den vattentäckta delen först och flyttat över dem innan sköljning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har kollat närmare på min gamla sandbotten och den bokstavligt myllrar av liv, finns det något smart sätt att filtrera så man kan få med denna fauna till nya karet ?

Om ditt gamla kar har fungerat fint och du har massor med liv i din gamla sand, ujuj jag hade tagit över den utan att tveka. Jag har typ köpt copepods på burk för att ge extra tillskott av kryp åt mina mandariner... Du har allt redan serverat! :-)

Men... Har du haft problem med krypen, (flatworms på koraller var mitt stora bekymmer). Då är det ju en helt annan sak. Sen om den stinker och har varit väldigt djup så det inte ser trevligt ut den gamla... Ja då hade den ju rykt också. Fast ljus fin sand som myllrar av liv, det är ju det man vill ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...