Gå till innehåll

Planering av Australienresa


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Med lite tur så kommer familjen iväg på en resa till Australien. Planerna är i full gång och det ser ut som att vi är två familjer som kommer att resa mer eller mindre ihop.

Så jag kommer här att fiska era lärdomar:)

Några frågor som är intressanta så här i början.

Har ni några bra länkar till billiga inrikesflyg i AU?

Har ni några tips på bra (och kanske billiga) biluthyrare?

Alla svar och inlägg och funderingar är ytterst välkomna:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer ni till Cairns ska ni absolut ut till reven. Till skillnad från de flesta andra dykställen så har de fattat kombinationen dykare med familj. Jag åkte med någon katamaran där dykningen var helt ok och samtidigt kunde familjen snorkla och bada från en undebar strand på en liten sandö ute på revet. Lite annorlunda fauna gentemot t.ex. röda havet. Större, framförallt!

Lite show med att goda stimulerande drycker och blåsa didgeridoo på hemvägen kan man tycka vad man vill om men det är rätt kul att se "de andra" göra bort sig.....

Lätt att trivas är det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill ha en månad i Cairns! Finns så mycket att göra där..

En vecka räcker inte larry!!!

Vi kollar in blue moon resort.. 29 nätter , lägenhetshotell. 20 lax/vuxen.

Det hotell komplex låg ca 10mins gång från där vi bodde "förra" gången.. Ligger en gatan "in" från havs utsikt så det missar man..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja då har Manne med familj varit uppe en runda för en vecka sedan med massor av resesnack. Planerna rullar vidare. Det nu 90% säkert att vi drar, vilket är riktigt riktigt kul.

Om vi drar så blir det Cairns som blir huvudmålet.

Har Ni några bra/roliga tips på saker i området kring just Cairns. Boende, lokala bra resetrippfixare eller liknande???????????

Ja alla tips stora som små är mycke välkomna:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Asså jag rycker in igen..

Skulle man av någon anledning vara trött på havet så satsa en dag på

Kuranda Scenic Railway samt skyrail.

Googla detta...

Vi åkte ca 5,8 km linbana (sitter i en gondol) :):) upp till en "by" som ska vara aborginby , dock förslavad av turist grejer.. Så vänta inte några hyddor typ utan snarare caféer mm , turistförsäljning osv.. Men tillbaka till linbanan , fantastiska vyer över regnskogen upp för berget.. Tar en bra stund o är ganska cool upplevelse , sen tar man "tåget" hem.. En upplevelse i sig , ett femtiotal handgrävad tunnlar som ångloket dunkar igenom på bergskammen

Vi snackar en heldag för detta äventyr.

Som sagt googla o se om det kan vara något för familjen.. Absolut en grej som vi hade kunnat göra igen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope:) våra resekompisar fattades ett pass i familjen. Jag vill köpa alla 8 biljetterna samtidigt därför ligger vi o väntar på hennes pass.

Vi vill ta oss ner med samma plan därför vill ja göra bokningen av alla långflyg under samma tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Tack för länken Hagbard. Tack och lov är det sällan dom där finingarna rycker åt sig en människa iallafall runt Cairns.

Runt Darwin däremot så skulle jag inte sätta en tå i vattnet, inte ens gått i närheten.

Jag är inte helt säker på att du har rätt..kanske att det inte skett så ofta..men sök på ämnet!Jag hittade massor!Cairns croc osv Sen en 4 meters i darwin eller cairns??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Hagbard:) det kommer att bli några/massor av VB.

Har surfat en hel del på just Saltvattenskrokodiler även snackat med en kille som är uppfödd i Cairns.

Det är inte helt ofarligt men då behöver man bada i flodmynningar i skymning och gryning. Är man så sugen på ett bett så är man:)

Annars är dödliga attacker mycket sällsynta runt Cairns beacher.

Ska man oroa sig för något ja då är Boxjellyfish betydligt mycket värre. Även tjurhajar kan klippa en surfare då och då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...