Gå till innehåll

Torkat frysfoder?


alexochingencarina

Rekommenderade inlägg

Hittade torkad artemia på akvarie kanten som jag slängde i karet. Min korallväcktare åt genas upp maten vilket fick mej att tänka. Kan man torka frysfoder och mata fiskarna med, eller försvinner allt nyttigt i maten då? Vore helt underbart efter som min korallväcktare inte äter torrfoder. Man skulle ju då kunna ha torkad mysis, artemia mm i en foderautomat när man e på semmester tex. Funderingar på detta? Eller är jag helt ute och cyklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite onödigt att torka själv, det finns redan frystorkad artemia, gammarus, räkor, krill, daphnier, tubifex, mygglarver mm och kvaliten bevaras mycket bättre med frystorkning än vad man kan åstadkomma själv, dessutom blir ju frakten billigare när man inte behöver köra vatten och hålla fodret fryst så sett till torrsubstans så blir det snarare billigare med frystorkat än med fryst.

Hur bra det är sen... Tja, där är det delade meningar. Näringsvärdet kan man nog klara rätt bra under förutsättning att man förvarar med omsorg och inte låter fodret bli för gammalt men hur bra det egentligen är med det torra fodret som ju blir rätt högkoncentrerat finns det en del tvivel om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...