Gå till innehåll

Mitt första! Ett 20 liters. Behöver tips!


Torreador

Rekommenderade inlägg

Hej på er

Jag har fått ett saltvattenkar i födelsedagspresent av gubben min :-) Jag har haft vanliga kar i många år men har drömt om salt länge nu.

Så... för ett par veckor sedan fick jag ett litet saltvattenkar på 20 liter. Ett komplett och klart Aquael och där ingick levande sand som lades i direkt, 2 kg levande sten samt en snäcka som hämtades efter en vecka, 1 st korall som ska hämtas efter ytterligare en vecka och 2 st clownfiskar som ska hämtas veckan efter det.

Nu undrar jag om ni har några tips till mig!!! Jag har redan börjat få lite alger i karet, finns det något annat jag kan stoppa i karet innan jag hämtar korall och fiskar som borde vara bättre att börja med? Snäckan mumsar ju alger men kommer det räcka med den?

Jag känner mig som en total nybörjare trots att jag haft 4-5 akvarier igång i många år. Men aldrig salt, det känns som en helt ny värld!!!

Så tips och tricks för att lyckas med mitt lilla kar tas tacksamt emot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till guiden. Jag kan nog tycka att två clownfiskar är fel fiskar till ett så litet kar. Dom äter mycke och belastar systemet ganska hårt. Dessutom blir dom i största laget och är väldigt revirhävdande. risken är att du inte kan ha nåt mer i fiskväg i karet. Jag hade nog satsat på nån liten gobi eller liknande kanske med en symbiosräka eller nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska läsa guiden, tack för tipset :-)

Det blir nog bara de två fiskarna i karet och kanske en räka? Clownerna ingick så jag vet inte om jag kan byta dem mot något annat, ska kolla.

Sista två dagarna har det börjat bli massa bruna alger i karet. Ska jag låta det vara eller ta bort dem? Eller göra något annat?

(har ju bara levande sten och 1 snäcka i än så länge)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni köpt det på tassar i Växjö så tror jag säkert att du får byta till nåt annat om du vill, tex nån fin mjukkorall. Dom brukar inte va svåra att ha med att göra. Ocean akvariet i gemla hade trevliga små firrar med symbiosräka när jag var där för en vecka sen. kolla om han har några kvar. Dom är riktigt kul att studera och skulle nog passa bättre i ditt kar tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst hela artikeln nu! Kanonbra. Jag fick några frågor dock... Det står dels att man ska hålla släckt i akvariet första tiden för att minimera algtillväxten. Det har jag inte gjort då jag bara följde instruktionerna jag fick när jag köpte det. Kanske därför det blivit så mycket brunalger? Det är massor nu!! Så jag släcker ner ett tag så kanske det lugnar sig?

En annan sak. Det står att man bara ska fylla på med osmosvatten. Jag har bara fyllt på med vanligt kranvatten. Hur gör jag osmosvatten att fylla på med?

Hur mycket vattenbyte tycker ni att man ska göra per vecka?

Mitt Malawi byter jag ca 1/3 varje eller varannan vecka, i småkaren fyller jag bara på det som dunstar eftersom det dunstar rätt mycket där då jag inte har några hela lock, bara en liten skiva för att hindra katterna att ta sig ett dopp....

Men detta karet har ju ett nästan helt lock och det dunstar ytterst lite.

Och en sak till. Jag har en syresten som jag tillfälligt använde i ett annat kar, är det något som mitt lilla saltvatten kan må bra av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Charlotte och välkommen till en rolig hobby!! :)

Jag började med ett 37 liters för två år sen och har idag ett 250 liters. Min gissning är att du oxå har ett större saltkar snart när du hittat massa roliga invånare som inte får plats i ditt lilla. Men jag tyckte att ett nano va perfekt att börja med iaf. :)

Jag körde utan skummare i mitt lilla kar och bytte 10 liter/ca 25% var 7-14 dag, vilket funkade bra för mig.

Om du inte varit på Oceanakvarium.se i Gemla än så föreslår jag att du åker dit. Stig, som driver affären, har hjälp mig massor under den tid som jag har haft mina kar. Han har dessutom en del små fiskar som kanske kunde passa i ditt kar. Dock har han inte kvar räkan och symbiosfiskarna som Krille 55 nämnde, de bor nämligen i mitt kar sen några dagar tillbaka. :)

Osmosvatten gör man genom att koppla en osmos på kranen som man filtrerar vattnet igenom innan man använder det i karet. Tror att du kan köpa osmosvatten av Stig till att börja med om du inte vill köpa en osmos. Men många kör med kranvattnet som det är och tycker att det oxå funkar.

Om du inte har boken "Korallrevsakvaristik för nybörjare" av Daniel Knop än så är mitt tips att du skaffar den, det är en väldigt bra bok att börja med. Finns på Tassar har jag sett. Sen finns det oxå ett dokument här på SVG som heter "Saltvattenskemi för Dummies" som man kan ha som handbok när man tar sina vattenvärden.

Lycka till med ditt kar! :)

/Madde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Madde.

Det ska bli jättespännande detta verkligen!! Det är så mycket nytt jämfört med mina andra kar som alla är sötvatten som du förstått.

Jag har läst "Saltvattenskemi för Dummies" och den var toppen, jag har sparat den så jag kan gå tillbaka och kolla igen och igen. Boken ska jag kolla efter nästa gång jag är på tassar.

Ska ta en titt på oceanakvarium i gemla också, det är ju inte långa vägen dit ju!! :-D

Jag testar med kranvatten till att börja med så får vi se hur det funkar, annars får jag skaffa en osmos och sätta på kranen. Nu ska jag försöka få bort alla alger till att börja med, kommer vänta lite med både koraller och fisk tills det fått lugna sig lite. Ska nog köpa ett par snäckor till dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KANON!!!! Jag tar med mig dunkar :-) Jag funderar på om jag ska vänta med korallerna till nästa vecka? Då kanske karet stabiliserat sig lite mer? Jag tänkte åka ner till tassar på onsdag och köpa ett par turbosnäckor till och så har jag släckt nu så algerna kanske dämpar sig lite. Ska köpa lite tester också, vet inte vilka men det kan väl de hjälpa mig med, eller har du förslag på vilka tester jag kan behöva till mitt kar?

Är nitrittest till sötvatten samma som till saltvatten? Eller är de olika?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit hos Stig i Gemla och fått massor med tips och råd. Jag ska byta ut mitt vatten helt, vi har ju egen brunn och jag har haft problem med många av mina kar, eller inte karen i sig så klart, men med invånarna, det är inte många som klarar av mitt vatten. Räkor har jag provat men det är helt kört!

Så nu idag ska jag byta ut allt vatten i karet till osmosvatten och sedan vänta tills jag ser att det är stabilt. Sedan ska det i några små krabbor, en räka, några små blågröna fiskar som jag inte minns vad de hette och så lite koraller så klart.

Jag återkommer när det hänt mer i karet :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja det gör de ju så klart... Jag kommer till dig i slutet på nästa vecka tänkte jag :-) Jag hämtade vatten hos Stig men jag tar gärna en omgång hos dig när jag ändå är där för nu ska jag byta vattnet i karet så en dunk går åt direkt, jag ska även byta vatten i ett av mina andra kar (ett 17 liters) så då går nästa dunk också. Funkar det bra med osmosvatten till räkorna så får jag väl skaffa mig ett osmosfilter så jag slipper hämta. De är ju inte så hutlöst dyra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä ett par räddade fiskar och koraller så är det betalt. Hör av dig innan. Jag jobbar alltid natt så jag är anträffbar efter 14.00. Har haft en slitig dag idag. Första rep med textgenomgång av årets revy. 7 tim. I morgon en likadan genomgång med all musik och sångtexter, sätta tonarter till alla sånger med kapellmästaren. Jobbigt men fruktansvärt kul. Min 19-åriga flicka är också med i ensamblen. Kul att ha nåt gemensamt intresse för hon är ju inte så fiskintresserad. Tycker dock det är kul att fota i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...