Gå till innehåll

Osmos


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag undrar bara ifall det är möjligt att koppla in ett osmosfilter till ett saltkar som redan har stått igång i nästan ett halvår? Har en del alger. Dock inga jätte stora mängder. Fast jag börjar irritera mig på de där förbaskade gröna "bubbelalgerna". Kommer det att bli någon skillnad, eller måste man köra osmos redan från början då man startar upp karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Valonian är väl som jag förstår inget det är speciellt lätt att bli av med...själv har jag ju bara 15kg sten så jag har ju plockat rent min för hand efter en mindre invasion...dock dyker det upp någon kula då och då. Det finns dock en krabba som eventuellt ska äta denna sorts alg, mitrax eller något sådant.

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer inte att göra någon skillnad om du har osmos inte mot den algen du pratar om.

Visst kan man börja använda osmos när som helst du fyller ju på avdunstat vatten hela tiden så vist gör det skillnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum...måste invända lite där jimmy....smiley17.gif

Rent antagande från min del men är inte det avdunstade mest rent vatten,dvs utan de näringsämnen som man filtrerar bort i osmosen?I så fallkommer han bli av med näringsämnena ytterst långsamt på detta viset.Enklaste sättet att bli av med dem i så fall är ju att göra ett 100% vattenbyte. Skulle han göra säg 20%a vattenbyten så skulle det ta 10 vattenbyten att komma ner i tio procent av de näringsämnena. Vid 10% vattenbyten runt 25 byten...(tänk vad kul man kan ha när man egentligen borde diska och baka brödsmiley11.gif )

Någon som vet hur det funkar med avdunstningen?

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, jag fick förklarat för mig av en handlare att denna fröna bubbelalg är en alg som dyker upp när man har ett bra fungerande kar med bra vattenvärden.

Vet inte om det stämmer eller ej?

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett Valonia växa fram både i nystartade akvarier som ännu inte stabiliserat sig och även sett dem växa i väl fungerande akvarier med bra vattenvärden. De brukar komma upp nya bubblor från samma ställe på stenar som det tidigare har suttit denna typ av alg på, men som man plockat bort.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jupp stämmer nog jag hade såna från start i mitt men bara på en sten

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jovisst krävs det en omstart om man vill ha bort alla ämnen det håller jag helt med om men om man skaffar en osmos så är det väll inte helt kastat i sjön den gör ju nytta men det tar mycket längre tid innan det märks.

Kan tilläga att jag kör osmos till en kompis så lyckades jag inte få fram osmos till honom en gång så han hälde i kranvatten och såg direkt en förändring i karet inte minst på rutorna.

Så kanske det som finns i kranvattnet förbrukas ganska snabbt men eftersom man fyller på med vatten hela tiden så märker man aldrig att det tar slut förän man häller i nya ämnen.

Detta är endast spekulationer från min sida är det nån som varit med om något liknande??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det dunstar 3 liter vatten från mitt akvarium varje dygn. På ett år blir det ca 1000 liter. Det är klart att om kranvattnet är nitrathaltigt så utgör det en betydande nitratkälla.

När jag själv skaffade RO så märkte jag framför allt en minskad tillväxt av slemalger.

Min egen erfarenhet är att valonian är svår att få bukt med. Sett från den ljusa sidan hjälper valonian, liksom andra makroalger, att konsumera näringsämnen som annars skulle komma mindre trevliga slemalger till godo. Jag brukar skörda en 2-liters hink valonia varannan månad ungefär.

Jag har också hört att mithrax-krabban ska vara effektiv mot valonia.

__________________

En groda i en brunn vet ingenting om havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!

Så med andra ord så måste man antingen plocka bort dessa alger för hand eller inskaffa krabban? Det konstiga är att valonian växar bara på bottengruset och på pumparna. Det finns bara ett mycket litet antal på stenarna, knappt några alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur stort kar du har men det tog mig uppemot en timme att få rent min sten till mitt 125L från dessa alger och nu börjar de ändå dyka upp en efter en igen. Dessutom så är det inte lämpligt att göra detta i själva akvariet då de går sönder lätt och sprider sina sporer. Följaktligen får du ha en hink där du gör rent stenen i och en hink som du sköljer av stenen i för att sedan returnera den till karet. Lämpligen görs detta alltså vid ett större vattenbyte så man kan kassera vattnet med gott samvete efteråt. Men har du uppemot 300L så har du nog en helkväll att pyssla med dessa små d*censur*rsmiley11.gif

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men saken är den att dessa alger finns inte på mina stenar. De finns på bottengruset och pumparna. Visserligen så fixr man ju bort dem lätt från pumparna, men bottengruset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar vifta runt vattnet så att bubbelalgerna börjar flyta omkring, sedan är det bara att håva upp dom.

Men kom ihåg att alger, även valonia, fyller en viktig funktion i det att de hjälper till att konsumera överflödiga näringsämnen. Det är svårare att hålla balansen i ett akvarium utan alger än med alger.

__________________

En groda i en brunn vet ingenting om havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...