Gå till innehåll

Min Imperator käkar glasrosor


Jaken

Rekommenderade inlägg

Bakgrund: Som vissa av er kanske vet så har jag mitt akvarium avdelat på mitten med ett galler. Detta för att kunna ha en imperator på ena sidan och koraller på den andra.

För en tid sedan märke till att jag inte hade en enda glasros på den sidan som imperatorn var, men enhel del på den andra. Testade därför att flytta över en sten med en glasros på för att se vad som hände.

Dagen efter var glasrosen borta. Min slutsats är att Imperatorn käkat upp den. Vad tror ni? Har aldrig hört någon nämna att kejsare käkar glasrosor.

Övriga fiskar i akvariet är två kirurger, blenid, mandarin och chromis.

Någon annan som har iaktagit detta i sitt akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde du fått bort bryopsisen?

Föresten har du provat Sjöhare?

Jag skaffade en sådan, den är det grymmaste jag sett på att käka alger. Äter lika mycket på en minut som 10 sniglar på en dag.

Den kanske käkar bryopsis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njae, den är borta i det mesta, men det finns några stenar som den gärna "återuppstår" på med jämna mellanrum. Däremot så fick jag en attack med brunalger som heter duga när jag fyllde på med vanligt kranvatten i burken (hade inget osmosv. klart), jag hade nästan glömt att det kan hända så det var lite av en chock... Brunt i hela burken på några dagar, detta misstag gör jag aldrig om.... Säga vad man vill men ett osmosfilter med sillikatfilter gör en jäkla skillnad mot kranvatten, åtminstånde i min burk. Hm.. en sjöhare kanske vore nåt? var hittade du den? o går den ihop med min tryckare?? Förresten hur går det med "korven" den lilla svarta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, En vanlig glasrosätare är t.ex. den fina Chelmon rostratus, vanliga alger kan man få bukt med genom en "Foxface" sen är det ju alltid så att en del "algätande" varelser snabbt lär sig att äta den "vanliga" maten istället för algerna... Bryopsis är däremot ganska så trixigt att komma tillrätta med, den finns inga djur som är överdrivet förtjusta i denna alg, man kan dock få fina resultat med sjöborrar enda kruxet är att de också tuggar i sig kalkalgerna som de allra flesta vill ha kvar i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

']hmmm' date=' kan ni reda ut lite för mig...

Finns alltså (djur) som äter alger, glasrosor och annat icke önskvärt i karet men som låter bli "fina" koraller ?

Mvh johan[/quote']

Självklart finns det djur som gör det, men imperatorn är INTE en av dom. Den älskar att tugga och nafsa på koraller, det är just därför jag har mina koraller i den halvan som den inte kommer åt bakom galret.

Niclas: Angående Sjöharen så kommer den från en butik på norra sidan av staden. Är dock lite osäker på om din tryckare låter den vara. Angående sjögurkan, så har den inte varit synlig den senaste månaden, vilket inte är ett bra tecken. Den ska ur akvariet om jag hittar den. Den sköter inte sitt jobb med mitt grus så den får sparken.

På frågan om en sjöhare släpper ut gift vid stress; inte så vitt jag har kunnat läsa mig till. Det är väll en enormt stor nakensnigel om jag inte är ute och cyklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, En vanlig glasrosätare är t.ex. den fina Chelmon rostratus, vanliga alger kan man få bukt med genom en "Foxface" sen är det ju alltid så att en del "algätande" varelser snabbt lär sig att äta den "vanliga" maten istället för algerna... Bryopsis är däremot ganska så trixigt att komma tillrätta med, den finns inga djur som är överdrivet förtjusta i denna alg, man kan dock få fina resultat med sjöborrar enda kruxet är att de också tuggar i sig kalkalgerna som de allra flesta vill ha kvar i karet.

Jag trodde att rostratus var svåra på koraller också, men det kanske jag fått om bakfoten. De äter väl i alla fall gladeligen upp alla borstmaskar, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha, där fanns inte bilderna kvar, hmm. jag får fota nya senare i veckan, men det stämmer precis som Niclas sa med brödbackarna. Det är kanske inte världens snyggaste men det funkar skitbra och jag kan stoppa i allt jag vill i akvariet. Har inte märkt att plasten påverkat vattnet överhuvudtaget och jag har haft det i akvariet i ett och ett halvt år nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer de utlovade bilderna på gallret. Har fungerat skitbra, släpper igenom småfisk och eremiter, men håller de stora ute.

Som synes så har jag endel alger :) men jag är modig nog att våga visa dom...

Jag kör lågbudget och lite teknik i motsats till många andra.

Akvariet är ett standard 540 med tre vanliga T8 lysrör, 220 liter sump proppad med sten. En värdelös aquamedic turboflotor och ett alldeles nyinsatt hemmagjord skummare som sitter direkt på returen i sumpen och har en syresten, skummar över förväntan. Det är allt, eller nej jag har Uv också. Fisk och endel koraller, sniglar, eremiter putsarräkor och en sjöhare. Kör med balling metoden, manuellt utan doserpumpar.

post-839-14468912121968_thumb.jpg

post-839-1446891212207_thumb.jpg

post-839-14468912122143_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...