Gå till innehåll

Precis startat mitt kar


Jocke

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor.

Ska jag köra med skummaren under inkörningen?.

Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?.

Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

En fråga till jag har en hydrometer det står att den ska vara fylld i 24 timmar innan man använder den.

Vad ska den vara fylld med saltvatten eller vanligt vatten,stog inte på kartongen.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jocke de var många frågor. Hur stort e ditt kar ? Jag körde med skummaren på under inkörningen av mitt kar belastningen kan bli rätt hög när alger å sånt härjar. det spelar ingen roll om du har salt eller söt vatten i hydrometern. Städare, först å främst turbosniglar sedan finns de ju massa andra intressanta duktiga städare om du ska ha korall sand kan du ju ha sjögurka eller sandvändande sjöstjärna. Jag hade eremiter ett tag men upplevde att dom kravla omkring lite väl mycke på korallen så jag ville inte ha dom längre. Suctus e också en rätt rolig städare en svart snigel som döljer sitt vita skal under skinnet är endast nattaktiv men jag upplever den som duktig plus att den förökar sej rätt mycke och har inga fiender i karet så dom klarar ju sej fint. Den gula kirurgen flavecens är mycke duktig alg ätare. Men har du tänkt dej ha flera gula kirurger så stoppa i dom samtidigt annars kommer det bli bråk i karet. Men vänta ett tag med att stoppa i massa djur städare eller inte så kommer många att dö om du har för bråttom. Jag körde in mitt vatten en månad innan jag hade i sten sen väntade jag ytterligare två månader innan jag började försiktigt med lite sniglar å en kirurg.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName

Snigeln bör heta Scutus Unguis:

http://images.google.se/images?q=scutus&hl=sv&lr=&sa=N&tab=wi

Äter alger och möjligtvis döda djur.

Jag har oxå en "släkting" ? som jag sett påverka mina mjukoraller negativt:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6922&highlight=snigelbajs

Den helsvarta har jag dock inte sett "suga" på några koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...