Gå till innehåll

Limma PETG med Acrifix?


OlleS

Rekommenderade inlägg

Jag har sökt mycket på PETG och Acrifix men verkar inte hitta så mycket.

Jag råkade ha en stor skiva 6mm PETG hemma som jag tänkte testa att bygga något litet med, det är för mjukt för att bygga något stort, men bra att leka lite med och öva på (bygga en liten pico-tank att ha som yngelkar t.ex.).

Men frågan är om Acrifix 116 som jag har funkar på detta, är det någon här som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acrifix ska fungera fint på PETG... men jag skulle nog köra på acrifix 117 istället om du kommer över det.

116 fungerar bra men risken är stor att man lyckas kladda runt det och då ser det inte så roligt ut, 117 däremot är rinnande som vatten och då behöver du bara en spruta/kanyl och applicerar det lätt och snyggt.

Om du inte hunnit kolla in detta youtube klipp kan det vara värt att kika på... bra introduktion till acryl limmning =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! anledningen till att jag har en tub med just 116 är att det var den jag enklast hittade. (slöjd-detaljer hade den). Om ni har tips på var man kan köpa andra versioner (eller weld-on vilket jag antar är likvärdigt) så vore jag tacksam. :)

edit: tack för filmlänken, det är en riktigt bra serie filmer han gjort, såg dem härom dagen! Inhandlade en överhandsfräs tack vare de filmerna och det var helt klart en bra investering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen. Jag prövade med det acrifix jag hade eftersom detta var ett experiment på material jag hade skräpandes och inte hade köpt för detta ändamålet. Resultatet blev att limfogarna inte alls höll. Jag kunde lätt slita isär delarna igen (utan att delarna ens blev speciellt skadade).

Jag ringde Akriform och frågade om de brukar limma PETG och vad de i så fall använder för lim och fick svaret att PETG är i det närmaste omöjligt att limma eftersom det är en alldeles för fet plast. De använder uteslutande mekaniska förband för detta material och i mitt fall skulle det ha använts till nya fönster på en segelbåt jag hade och då föreslog de detta materialet. Jag frågade även om man kunde köpa andra versioner av acrifix eller annat lim hos dem utifall att jag köper nytt och lämpligare material och det gick bra, men fick svaret att citat: "det här får egentligen bara säljas till industrin eftersom det är så giftigt så man typ dör av det".

Lät ju mindre trevligt, vill ju gärna se resultatet av limningen. :)

kanske får göra en liten frankensteinvariant här och foga med silikon och sedan sätta svarta maskinskruvar med kort avstånd runt hela tanken, skulle he en "industriell" känsla, och sedan en aquascape i form av ett skeppsvrak. :D nånting måste jag ju göra med skivorna som jag ändå med mycket möda lyckades fräsa ut i passande dimension. :) eller har någon nåt tips om någon annan metod? Friction stir welding skulle kanske kunna funka men är nog knappast genomförbart utan CNC-router och skulle lämna ett spår runt alla fogar. Mycket bekymmer för lite överblivet material men ändå kul att utforska tekniker... Och skam den som ger sig!

(ursäkta romanen, sitter på ett hotellrum och har saltvattensguiden som ända (men trevligt!) sällskap).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade i produktbladet på acrifix hemsidan och där ska petg plast fungera med acrifix. Däremot är det über viktigt att kanterna är ordentligt putsade och fri från fett. Prova att rengöra ytorna och limma överlappande fogar och prova fogarna... Oftast brukar materialet gå sönder innan fogen gör det på några av plasterna.

Ett till bra råd om du får det att sitta är att tänka på statisk elektricitet... Som kommer till när man rycker bort skyddsplasten, limmet kan bli total galet och man får ett spindelnät av lim över stora delar av plasten :-) . Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, som jag förstod det så är det att plasten är så fet i sig och att acrifixet inte klarar av att lösa plasten. Det blev som att limmet hade lagt sig på ytan. Men jag ska göra ett test på några spillbitar och tvätta med avfettning först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...