Gå till innehåll

Vad heter denna korall?!


StefanB

Rekommenderade inlägg

Det är en hornkorall eller som folk säger Gorgonier. Din verkar vara en Acabaria.

Mycket svår korall tycker jag själv som behöver fin fin specialmat.

Har den börjat att tappa skinnet så är det inte så mycket att göra. Har testat själv att "läka" sånt här med att klippa bort det som är dött å hoppas att korallen själv väver ut nytt skinn....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare nämnts är det en gorgonia, Dom vita "prickarna" du ser är polyperna som tittar fram. Den har även dött lite i topparna, vilket tyder på att den inte trivs pga av att den antagligen inte klarar sig endast på solljus utan behöver stödmatas. Finns många bra foder för detta ifrån tex Fauna Marin, annars fungerar cyklops/rotifers också bra. Matning brukar behövas flera gånger varje dag vilket gör det till en svår korall att hålla i längden utan special akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan, snygg korall !

får hålla med föregående talare på de flesta punkterna. Att de vita polyperna börjat träda fram är ett gott tecken, jag har själv haft denna korall och tog över den från en butik i betydligt värre skick med gott resultat.

Korallen i sig är inte jätte svår med rätt typ av uppmärksamhet. Observera den vid nattetid och på morgonen ett par timmar innan ljuset tänds är de vita prickarna inte större och fler då är det ett tecken på en korall som börjat svälta(därav de döda fälten ibland - behöver inte vara så i ditt fall) jag hade inte klippt bort det döda sklettet än, de regenererar oftast tillbaka köttet där och det är enkelt att se om det går bra eller dåligt ungefär som en mätsticka (sprider det sig lyckas du inte få in tillräckligt med näring åter-regenererar gör du rätt( kan ta lång tid innan detta börjar och så länge det döda inte sprider sig kan du vara lugn)

Jag ser att den står väldigt ljust, ställ den någonstans där det är skuggigt/mörkt så att alger inte börjar växa där den dött, korallen behöver ha ett brett flöde som gärna tar med sig partiklar från mat. Fauna marin har mat som är till gorgonier, du kan använda dig utav det i samband med stöd produkter som ultramin - s.

För att lyckas måste du få de vita polyperna att bli så långa så att de kan ta mat, därefter räcker det med att du släpper korallmat i flödet som sköljer korallen när plyperna är ute ca två gånger i veckan.Så nu i början kan den behöva extra mycket matning för att ha tillräckligt med energi för att alla polyper ska orka ut. om det inte funkar i karet försök stoppa korallen i en hink med lite flöde och häll i massa mat oh låt den snurra där i ett tag(se till att korallen inte kommer i kontakt med luft)

Hoppas jag kunde ge dig lite klarhet i det hela.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...