Gå till innehåll

Hur ofta matar ni koraller?


Petter N

Rekommenderade inlägg

Jag undrar hur ofta man bör mata korallerna. Och med vad ni brukar mata era koraller.

Jag själv har fram till nyligen matat mina koraller (Sarcophyton, Sinularia, Xenia, Skivanemoner, Euphyllia, Acanthstrea, Trachyphyllia) en gång dagligen med ReefPearls 5-200µm. Korallerna såg toppen ut och hade bra tillväxt. Fick dock dåliga vattenvärden, bl a hög Nitrit. Har därför valt att bara mata en gång i veckan. För sällan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan begränsa mängden och punktmata dom arter som verkar gagnas mest, jag brukar mest fokusera på LPS.

Jag använder D&D´s mat för LPS/SPS och frysfoder samt FM´s LPS foder, frekvensen varierar mellan 1-4ggr per vecka...

Med den matningen jag har så är det ingen märkbar påverkan på vattenkvaliten utom fosfaten som vill klättra om jag inte använder remover.

Fotosyntetiska koraller klarar sig med bara ljus och maten är lite av en bonus för dom så länge det inte påverkar vattenkvaliten.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...