Gå till innehåll

Fosfatbrist?


tele

Rekommenderade inlägg

Har ett par gröna montipora som blir blekare för varje vecka som går.

Sökt här på forumet och det verkar kunna bero på fosfatbrist.

Mätte nyss med en Hanna HI 713 och den gav resultatet 0.00

Har haft igång en reaktor med RowaPhos, men senaste veckan har den varit avstängd.

Ska jag mata mer, eller hur gör man för att få upp fosfaten?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter dumt men man kan faktiskt dosera fosfat. Här har du en länk till ett ställe där man beställer det man behöver: http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=20&Itemid=53

Det du skall dosera är kaliumdivätesfosfat. Jag provade det för några år sedan när jag hade noll i fosfat men en hel del nitrat, med intentionen att sänka nitraten. Jag kunde konstigt nog mäta mig till fosfathöjning mycket exakt med ett enkelt Salifert fosfattestkit.

Om du löser 4,3 g kaliumdivätefosfat i 1 liter osmosvatten så har du en lösning som ökar din fosfathalt med 0,03 mg/L om du doserar 1 ml av lösningen till 100 liter akvarievatten. Det bör vara en lagom dosering. Om du inte kan mäta dig till en fosfatökning så måste dosen ökas, kanske med dubbelt så mycket till att börja med. Om det är så att du verkligen har fosfatbrist så skall fosfaten förbrukas ganska snabbt av organismerna i karet.

Märklig hobby vi pysslar med. En del har stora problem med för mycket av vissa saker, andra problem med för lite. Vilket väl bara bevisar att varje kar är unikt och måste skötas därefter:)

Det kan vara som så att jag har kaliumdivätefosfat liggandes och om du vill testa det så skulle jag kunna skicka det hem till dig i ett brev, med lite tur så är det framme på måndag/tisdag.

Fördelen med att dosera både fosfat och nitrat via stamlösning är att man vet exakt hur mycket man doserar, det kan man aldrig veta genom att öka matningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande... Jag har exakt samma problem; en grön montipora som bleks mer och mer. Jag mäter också 0.00 fosfat med min hanna checker. Nu har jag testat att stänga av min reaktor med fosfat remover och ska se vad som händer. Jag har en tråd om det på Reef Central: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2250663

Leffe på Triton sa också att gröna montiporor lätt bleks om fosfaten är för låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 9 månader senare...

Update: så här ser min korall ut idag. Svårt att säga vad som är anledningen till att färgen kom tillbaka... Har bytt kar, annan lampa, mer fisk och matar mer bla.

top1.jpg

Samma korall såg alltså ut så här när den var som blekast:

8378c314482a4a1c3b0e2aa139a65b73.jpg

Ändrat av dr.dator
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...