Gå till innehåll

Nysaltad


Grobert

Rekommenderade inlägg

Hej Forumet,

Jag har efter en lång tids suktande och en kortare tids velande slutligen beslutat mig för att kasta mig in i saltvattenakvaristiken. Min tank har stirrat tomt på mig därhemma sedan Gudrun i vintras tog livet av mina Malawisar, och tankarna har pendlat från total avveckling (mest tomma hot) till jättelika byggprojekt.

Efter att min treåring har börjat prata om Nemo är vi plötsligt två mot en i familjerådet :ler: så nu är plötsligt karet rengjort och fyllt med saltvatten. Detta fyllande med saltvatten är i många avseenden förmodligen förhastat, framförallt så inser jag att jag måste öka cirkulationen markant. Jag leker med tanken att konvertera mitt gamla gamla 65-liters akvarium till en sump som isåfall skulle vara placerad ovanför huvudtanken eftersom den senare är en sådan där historia med möbel under (skåp och prylar), så där nere får inget plats.

Ekonomin är den begränsande faktorn, så jag tänkte försöka låta bli att köpa så mycket nytt maskineri. En skummare har jag av någon outgrundlig anledning redan, liksom nya lysrör. Tillkommer en ny huvudpump, rör samt plexi och silikon till avdelningar i sumpen.

Frågan är hur man ska tänka - vad ska man ha i pumpväg och var man får tag i det. Innerfiltret har nu en liten pump med ynkliga 600 liter/h. Den kan i originalutförande uppgraderas till 1000 l/h har jag förstått. Är det någon idé att göra detta, eller ska jag tvärtom riva ut det gamla innerfiltret och skaffa något annat? Eller ska jag ha det kvar som det är?

Jättetacksam för alla synpunkter.

//Grobert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen (jag är lika grön som algerna i mitt akvarium) så tycker jag du gott kan skaffa nya pumpar. De är inte så dyra och det är alltid bra att ha en reservpump hemma om något skulle hända. Du ska ha 10-20 ggr cirkulation/volym i karet, beroende på vad som ska kastas i. Så pumpvolymen för dig ligger på 2400-4800 l/t ungefär. Gärna uppdelat på flera pumpar. Pumpar kan du få tag på i vilken akvarieaffär som hellst, eller på någon nätbutik. Kolla länkarna på förstasidan. Hoppas du ändå har en slant eller 2, levande sten är inte gratis.

Har du osmosanläggning? Annars borde du skaffa en, för vattnet här i göteborg är rena gödningsmedlet för alger.

Plexi och glas är inte lätt att få att fästa på varandra, gå till glasmästare och skaffa mellanväggar i glas i stället.

Och läs. Läs ännu mer och använd sökfunktionen här på forumet. Den är en guldgruva.

Hur det är med sump vet jag inte då hela mitt akvarium är på 54 liter.

Välkommen till en hobby som kommer tömma din plånbok ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror att hitta Nemo har underlättat införskaffandet av saltvattensburk för många!

-min sambo som aldrig har brytt sig ett piss i mina akvarium tittar till Nemo varje morgon det första hon gör...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan alla kör helt utan filter. Man brukar endast ha en liten grov filtermatta som insugningsskydd.

Det går att ha sumpen ovanför akvariet, men det är smidigare att ha den under akvariet om man vill köra med ytavrinning. Vilket jag är en stark förespråkare för.

Du kan avdela ett fack i ditt kar för pumpen till sumpen och på så sätt få en fungerande ytavrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter vettigt, jag har skissat lite på hur jag tänker mig att det kan se ut - se bifogad jpg.

Det känns som att det är viktigt att höjden på fackavdelaren blir rätt med hänsyn till normalnivån i tanken. Om tanknivån blir för låg kan ju pumpen börja suga luft, och i värsta fall stannar hela cirkulationen. Löser man det med en nivåvakt och automatisk vattenpåfyllning, eller är det ett inbillat problem?

/Grobert

post-1711-14468912122224_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En idé som vid korrekt dimensionering skulle kunna hindra tömning av överrinningsboxen är att perforera den med små hål. I normalfallet är det ingen stor tryckskillnad på ut- och insida av boxen, då får man ett litet flöde genom hålen och huvuddelen av flödet från ytan. Om nivån i karet sjunker och flödet över kanten avtar, ökar tryckfallet över boxavskiljaren markant och man får ett flöde genom perforeringen. Allt blir då en fråga om att välja lagom många lagom stora hål.

Jag inser att man ändå behöver hålla koll på nivån i karet, om inte annat så för salthaltens skull, men hela karet ska ju inte behöva trippa för en nivåsäkning på ett par cm. Kan det här vara något?

/Robert

post-1711-14468912122349_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha grunnat lite har jag kommit fram till att det visst går att inreda en sump under karet, det är ju bara en fråga om att använda skåpen på ett vettigt sätt. Frågan är hur lätt det är att sas bygga ett akvarium på plats där inne... Typ såhär har jag tänkt nu - kan det funka, tror ni?

/Grobert

post-1711-14468912128724_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det ser bra ut. Visst går det att bygga på plats men det är inget jag skulle rekomendera. Själv byggde jag in sumpen i möbeln. Din avdelning för vattenberedning kan enkelt bytas ut mot en plastdunk om det skulle underlätta. Det är dessutom ett utmärkt sätt att förvara och transportera påfyllningsvatten.

Så fortsätt att grunna så blir det nog riktigt bra i slutänden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det går sakta framåt kan jag meddela, jag håller forfarande på och bestämmer mig för hur jag ska bygga sumpen. Återpumpen är flyttad till refugiesektionen, annars ligger nog de flesta planerna fast. Naturligtvis hade jag inte riktigt sett vidden av det här projektet när jag gick in i det, men sånt här måste få ta sin tid så att alla funderingar kommer på rätt plats, dessutom är det inte fel att kunna sprida startinvesteringarna över åtminstone ett par månadslöner :glad: .

Frågan är då vad man ska göra med ett tomt saltvattenskar som inte är fädigbyggt. Ett alternativ hade naturligtvis varit att ta smällen och tömma eländet direkt. Ett annat, och i mitt tycke bättre (iallafall roligare) är att fylla det med lokala förmågor, som dessutom kan hjälpa till att bygga upp lite bakteriekulturer. Detta ger en viss byggro åt ovanstående projekt - så länge sumpen är under konstruktion får mina nordiska vänner bo kvar, när det är färdigbyggt får de flytta tillbaka ut i västerhavet.

Just nu befolkas karet alltså av tre strandkrabbor och åtminstore fyra tångräkor. Dessutom en hel skrälldrus med mindre kräftdjur som jag ännu inte kunnat identifiera. Bilder på helhelten och på huvudrollsinnehavarna synes nedan. Den vane revakvaristen kommer antagligen att kräkas över mängden bråte och mängden alger däri, detta till trots känns det som en hyfsat naturtrogen bit havsbotten. Vi får se hur det går.

post-1711-14468912138991_thumb.jpg

post-1711-1446891213907_thumb.jpg

post-1711-14468912139179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...