Gå till innehåll

Vad tycker ni?


ChristofferHYL

Rekommenderade inlägg

skippa bottenfiltret men behåll pumpen, lägg i en bit levande sten med nån lätt mjukkorall på, byt 25% i veckan

Vad har du för belysning?

ska du ha en räka eller nåt liknande måste du mata, då blir det genast svårare, bättre bara korallen och det som följer med LSen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är vanlig lampa som hängde med men ska inföskaffa led är tanken=)...oki blir nog ingen räka då hehe=)..men i ett såppas litet kar borde la det bara få plats 1kg levande sten?

Man brukar säga att 10% av vattenvolymen i LS är ett bra grundmått, sen har jag aldrig förstått om det ska beräknas i volym eller massa hos stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att 10% av vattenvolymen i LS är ett bra grundmått, sen har jag aldrig förstått om det ska beräknas i volym eller massa hos stenen.

Man räknar liter -> kilo, 100 liter vatten = 10 kg sten.

Dock är det bara en fingervisning då alla stenar inte är lika, en del är täta andra mer lika en hålost.

Försök få tag på en så luftig sten som möjligt till ditt kar helst helt färsk tagen direkt ur transportlådan, kan följa med mycket spännande saker i en sån sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man räknar liter -> kilo, 100 liter vatten = 10 kg sten.

Dock är det bara en fingervisning då alla stenar inte är lika, en del är täta andra mer lika en hålost.

Försök få tag på en så luftig sten som möjligt till ditt kar helst helt färsk tagen direkt ur transportlådan, kan följa med mycket spännande saker i en sån sten.

okay då vet jag ungefär hur mycket sten man kan ha i=)..

dum fråga kanske men koraller va lever dom på? kalk? ,,ska läsa på mycket mycket mycket mera innan jag startar upp men därför kollar ja upp lite innan=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okay då vet jag ungefär hur mycket sten man kan ha i=)..

dum fråga kanske men koraller va lever dom på? kalk? ,,ska läsa på mycket mycket mycket mera innan jag startar upp men därför kollar ja upp lite innan=)

bra tråd och artikel: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?14496-Ny-artikel-Saltvattenskemi-f%F6r-nyb%F6rjare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...