snicke Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Jag har byggt en mh-armatur för en 250W E40. Och undrar nu om någon slags fläkt är nödvändig för att lampan ska hålla med tiden?/Björn Citera
wrang Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Vad tänker du med att den skall hålla med tiden.Fläkt brukar man annars ha för att "ta bort" värmen som blir från lampan som i sin tur värmer vattnet.Tipps om fläkt en borsfläkt som man har stående vid sidan eller sätter på väggen eller en 12V datafläktHar ej hört eller läst att värmen redusera ljuset för MH-lampor som man läst med T5 lysrör T5 lysrörs optimala temp verkar vara 35grader Citera
snicke Postat 10 juni 2005 Författare Postat 10 juni 2005 Ville bara försäkra mej om att lampans livslängd inte förkortas pga för hög värme. Citera
frankerd Postat 10 juni 2005 Postat 10 juni 2005 Jag har inte sätt någon armatur med fläckt inbygd. Jag har en industri MH med E40 sockel och den har inge fläckt. Visst blir lampan och reflektorn varm. Men de temperaturena skall den klara av. Där imot är det bra att kyla om du skall ha den i ett skåp så du får bort mycket värme som värmer upp vattnet.Jag skall idag åka och köpa två st 120mm data fläcktar att kyla min överlåda med.Jag brukar köra dem på 9V så blir det tysta.MvhTorbjörn Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.