Gå till innehåll

Ozon för sjukdomsbehandling


Anlu

Rekommenderade inlägg

Har nu plöjt forumet och delar av reefkeepings låååånga artikelserie om ozon.

Men känner fortfarande att jag inte får grepp ritkigt om ozon och hur det ev. skall användas vid sjukdomsbehandling.

Lite bakgrund:

Jag har fått prick (irritans) på en av mina kirurger och att fiska upp den är väldigt svårt. Hinkmetoden är altså inget alternativ och inte i heller karrantän med hypposalinitet eller liknande, i alla fall inte mer än som sista utväg.

Vad som återstår är att försöka behandla i karet. Medicinering är en möjlighet som jag har tittat på (Salifert Stop Parasites). Den andra möjligheten är att köra UV-C eller ozon.

Tanken med UV-C eller ozon är egentligen inte att köra det konstant eller för att få klarare vatten, utan att köra det vid introducering av ny fisk eller vid sjukdomsutbrott för att minska infektionstrycket och ge fisken en chans att själv hantera sjukdomen.

UV-C tycker jag mig ha fått grepp om både vad gäller teknik, applicering och effekt. Ozon däremot skulle jag gärna vilja få lite mer ”kött på benen”.

Altså, med ovan givna förutsättningar hur applicerar man ozon för sjukdomsbehandling?

- Direkt i karet, eller i sumpen (jag vet att man kan köra båda så vill gärna få ett mer konkret förslag).

- Om man kör det direkt i karet borde det ju vara lika skadligt för koraller och andra fiskar som det är för irritans? Eller vad är principen bakom ozon’s verkan?

- Om man kör i sumpen så kommer det vara ytvattnet som man steriliserar och detta borde ju inte vara så bra med tanke på irritans livscykel?

- En steriliserande dos ozon är ju betydligt högre än den som används kontinuerligt och skummaren är inte optimal för ozon egentligen skall man använda reaktor? Skall man ha kolfilter efter reaktorn (altså på vattensidan, inte luften)?

- Om man "krutar" på med steriliserande dos ozon riskerar man inte att driva upp ORP för högt (tror det är upp det går men har inte brytt mig så mycket om just ORP nu) eller få andra problem i karet?

Ja det var några frågor. Fler kommer säkert sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

jag kör Uvc dygnet runt. men med en långsam cirkulation för att den ska ta död på dåliga bakterier.

har även beställt en ozone som jag ska koppla till min skummare och köra den 6 timmar per dag nu i början tills jag blivit av med sjukdomarna.

Ozonen ska du ju enbart använda vid behov då den är extremt bra på att döda bakterier. dock även dom som är bra för akvariumet. därför ska man bara använda det vid enbart vid behov

då den är mycket bra för att bekämpa sjukdummar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har kört ozon i ca fem dagar nu i preventivt syfte för att mota olle i grind sedan en nyinsatt fisk fick vaninnigt med prick och dog inom ett dygn. Jag har långsamt ökat till ca 1/3 av max på en 50 mg kina-ozon och kört mellan 16-04 (12h) och sedan doserat lite VÄS på morgonen och låta det verka under dagen. har ca 250 l nettovolym.

Nu är det så att jag skönjer antydan till vita skiftningar i huden på min gula kirurg och kanske nån minimal prick. Väldigt bra timing - för jag skall bort i fem dagar. Så frågan är, hur bör jag köra ozon för att inte sabba något men samtidigt vara så effektiv som möjligt mot att prick ev bryter ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag e ingen expert, men jag kör min uvc. 24/7. och ställer ozonen och en luft pump på ca 6-12 timmar om dagen oftast över natten då parasiterna är mest aktiva då. jag kör inte med ozonen direkt i skummaren då jag läst på lite extra och den kan sabba skummaren totalt. jag kör med ozon slangen rakt ner i stenkistan under en utav stenarna med en trä luft kubb. en ozon är inte så farligt dyr heller köpte min billigt från http://www.fish-street.com/weipro_et50_ozone_0_5mg?category_id=55.. dom har dock märkt fel, det är 50 mg. mycket bra sida. beställt mycket där!. men som sagt ta d lugnt med ozonen enbart vid sjukdomar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...