Gå till innehåll

Hjälp : vilken medecin jag ska köpa


Zigmund

Rekommenderade inlägg

achillesen började se bättre ut . Men hade köpt hem Oodinex som skulle funka att köra i huvudkaret ,så gjorde iordning karantän med vatten från karet . Achillesen såg mycket bättre ut ,dom lite större vita prickarna borta ,kvar var bara lite småprick .Fick upp den och la den i karantän ,gav han lite mat som han åt i lugn och ro sedan doserade jag medicin . Efter 1 timme tyckte jag den såg ut att andas lite häftigt och 2 timmar senare låg den upp och ner ,död.

Satte då in 2 st uvc i huvudkaret och körde igång ozon .

Alla andra fiskar som visade lite symptom var friska inom 3-7 dagar .

Idag uvc borta och kör 50mg ozon på inställd precis så lampan lyser ,kanske 5mg mellan 04-10 det räcker för kristallklart vatten och resterande fiskar mår prima :)

Så bara xanthurum som klara medicinering ! Den var dock minst angripen men medicinen gjorde ingen skillnad, den vart av med sina symptom med uvc+ozon.

Så kan varken säga bu eller bä om medicin ,i detta fall funka uvc+ozon klockrent , blåste dock på mycket ozon i 2-3 dagar i omgångar.Om 50 kan räknas som mycket tror jag dock inte ,men det funka för mig.

Ska dock tillägga att medicin är nog suveränt om man vet vilken sjukdom+tar fisken snabbt ,kan vara stressen att gå från 800 till 60l som gjorde detta också kanske ! var ju även en smart val att ta den billigaste att testa på -nej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...