impala Postat 22 januari 2013 Postat 22 januari 2013 hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt.jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet .kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l sötvatten med MH- amaturer i vardagsrummet om man skulle få blodad tand på salt . hoppas kunna lära mig mycket här på forumet . Citera
Fluval_Robban Postat 22 januari 2013 Postat 22 januari 2013 hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt.jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet .kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l sötvatten med MH- amaturer i vardagsrummet om man skulle få blodad tand på salt . hoppas kunna lära mig mycket här på forumet .Vet inte om jag förstod dig rätt men en MH går inte att dimma... en 150W kan väl fungera bra för korallerna längre upp på revpelaren men tror det blir för svagt nere vid botten men som sagt beror ju lite på vilka koraller... Citera
impala Postat 22 januari 2013 Författare Postat 22 januari 2013 hej robban jag menade att ballasten går att dimma . Citera
Fluval_Robban Postat 22 januari 2013 Postat 22 januari 2013 hej robban jag menade att ballasten går att dimma .Ok:) har du en 150W liggandes?? så kör på den, du klarar dig med det ljuset så länge ialla fall... sen får du uppgradera med led i framtiden och mer effekt kanske när du ger dig på dom svåra och mer ljuskrävande korallerna;) Citera
impala Postat 22 januari 2013 Författare Postat 22 januari 2013 står i valet och kvalet vilken jag ska köpa . blir nu i veckan men som sagt kan ju dimmra ner ballasten till 180w och öka om det behövs. Citera
Namnbrist Postat 22 januari 2013 Postat 22 januari 2013 55x45x70 är rätt långt från formen kubisk.250w är att föredra om höjden är 70cm. Sen beror det ju på vad du ska köra för sorts koraller Citera
impala Postat 23 januari 2013 Författare Postat 23 januari 2013 då blir det 250 w så kan jag köra mer krävande koraller senare när man är redo. tackar för svaren Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.